حیرت

376

حیرت

حیرت نام روستایی از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران است. جغرافیای روستای زیبای حیرت روستای حیرت حدود ۵۰ کیلومت...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای حیرت

حیرت

حیرت نام روستایی از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران است.

جغرافیای روستای زیبای حیرت

روستای حیرت حدود ۵۰ کیلومتری شهر بندری نوشهر واقع شده‌است. این روستا از شمال به روستاهای گندیسکلا و لشکنار، ازجنوب به روستای دشت نظیر، از مشرق به روستای عالیدره و از مغرب به روستای کینس مشرف است. روستای حیرت دارای پنج بخش می‌باشد که عبارتند از: گته محله، اکرشت، قسبونی سر، مسیح آباد و زاربن گته محله: جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود در این بخش خانه‌های قدیمی بدون سکنه زیادی را می‌توان مشاهده کرد همچنین حمام قدیمی از جنس ساروج و گنبدی شکل که در حال از بین رفتن است در این منطقه قرار دارد. اکرشت: شمال غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و تقریباً مسطح و دارای باغ‌های فراوانی می‌باشد. قسبونی سر :جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و قبرستان قدیمی و مسجد که از قداست خاصی نزد اهالی منطقه کجور و روستای‌های اطراف برخوردار است در این بخش قرار دارند. مسیح آباد: شمال شرقی روستای حیرت را در برمی گیرد و ورودی روستای حیرت در این منطقه‌است و چشمه و باغ‌های بسیار زیبایی را در این بخش می‌توان مشاهده کرد. زاربن: شمال روستای حیرت را در برگرفته‌است و بافت تازه روستا محسوب می‌شود که در حال توسعه می‌باشد و اکنون ساخت و ساز در این بخش رونق خاصی دارد.

منابع طبیعی روستای حیرت

منابع طبیعی روستای حیرت استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. روستای حیرت نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه‌ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است. از طبیعت این منطقه جنگل‌های بی‌شمار و دشت‌هایی بی‌نظیر را می‌توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. جنگل پرشن که دارای پوشش گیاهی بسیار عالی می‌باشد که الحمدالله تاکنون دست نخورده باقی مانده‌است. رودخانه دلم رود که یکی از دو شاخه اصلی رود چالوس می‌باشد و به دریای مازندران می‌ریزد قابل ماهیگیری است و انواع ماهی‌ها به ویژه قزل آلای حیرت در آن یافت می‌شود. چشمه‌های آب گرم دلم معروف به لارو چشمه‌های متعدد کچل، کنسنو، سر چشمه، دل دل چشمه، کچیک چشمه، گته چشمه، دروزن چشمه و چشمه‌های درلو دره و چشمه‌های متعدد ازرچال و... لهجه مردم روستای حیرت اکثراً مازندرانی و عده‌ای هم که از روستا مهاجرت کرده‌اند فارسی است و لهجه خاصی را نمی‌توان به عنوان لهجه مردم روستای حیرت نام برد.

آب و هوا

روستای حیرت دارای آب وهوایی معتدل و مر طوب می‌باشد. هوا در اکثر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی‌توان آن را به وضوح در یکی از گروه‌های فصلی قرار داد. زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان‌هایی معتدل و مرطوب است. میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده‌است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به امر کشاورزی، زراعت و باغداری واداشته‌است. به علت رطوبت کم و شرجی نبودن آب و هوای این روستا هر ساله در کلیه فصول سال شاهد حضور مهمانان بسیار گرانقدری از سراسر کشور در این روستا هستیم.

کوهها و رودخانه‌ها

علاوه بر کوه‌هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه دلم که در کنار این روستا وجود دارد. این منطقه دارای چشمه‌های آب گرم زیادی می‌باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند.

رودخانه دلم رود که یکی از شاخه‌های اصلی رود چالوس است از شالیزارهای این روستا عبور می‌کند و جلوه‌ای بسیار زیبا به این روستا بخشیده است. کوه پرشن در جنوب غربی روستا پوشیده از جنگل انبوه می‌باشد و غروب‌های بسیار دل‌انگیز و زیبایی دارد که واقعاً وصف ناپذیر است. تپه پی قلا در این تپه نمایی بسیار زیبا از روستای‌های منطقه و حتی کلاردشت را می‌توانید به تماشا بنشینید و از این همه زیبایی‌هایی که خداوند آفریده نهایت استفاده لازم را ببرید. تپه گردنک مشرف بر روستا است و در بالای تپه تمام زیبایی روستا را می‌توانید مشاهده کنید

زمین‌های کشاورزی

شالیزارها شالیزارهای دلم شالیزارهای خورشیدآباد (روخنه) شالیزارهای اطراف روستای کینس باغ‌های زیبای هسل زمی باغ‌های زیبای زاربن باغ‌های زیبای دلم باغ‌های زیبای ازرچال باغ‌های زیبای تال پی باغ‌های زیبای اکرشت زمین‌های کشت گندم و جو و.. میزنو پرشن دلم هسل زمی لس کتی و ...

جمعیت

این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۲۹۵ نفر(۷۸ خانوار) بوده‌است. این جمعیت در تابستان به حدود چهار برابر نیز می‌رسد.

منابع

وبلاگ روستای زیبای حیرت kiaheyrati.blogfa.com

خاطرات شما از سفر به حیرت نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.