استانک‌رود

203

استانک‌رود

آستانک‌رود یا آسِن‌کَرو، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران. یکی از نقاط تاریخی، سرسبز شمال ایران با هوای مه آ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای استانک‌رود

استانک‌رود

آستانک‌رود یا آسِن‌کَرو، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران. یکی از نقاط تاریخی، سرسبز شمال ایران با هوای مه آلود، تابستانهای خنک و زمستان‌های پر برف است که سالیانه مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

از جاذبه‌های گردشگری آستانکرود منطقه گردشگری دیوچشمه می باشد که در ضلع جنوبی خیابان چناران روستای آستانکرود واقع شده است. این چشمهٔ پرجاذبه به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، مورد استفاده اهالی منطقه کجور قرار گرفته است.

آب این چشمه در فصل تابستان بیش از فصل زمستان سرد بوده که این بر جاذبهٔ این چشمه افزوده است. فضای سبز و وجود انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای در اطراف آن این چشمه را به مکانی مبدل ساخته که در تمام فصول گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

از دیگر جاذبه های گردشگری این روستای تپه تاریخی استانکرود است که مربوط به هزاره ۱- دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای استانکرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از مناطق گردشگری زیارتی این روستا آستان مقدس امامزاده چهل تن است که در خیابان چناران کوچه گلسار روستای آستانکرود واقع شده است که سالانه اهالی پذیرای زائرین این امامزاده می باشند

جمعیت

این روستا در دهستان زانوس‌رستاق در نزدیکی شهر پول (نوشهر) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر (۲۳خانوار) در قالب ۲۷ زن و ۳۴ مرد بوده‌است.اما جمعیت شناور روستا بیش از ۴۰۰ نفر می‌باشد

منابع

خاطرات شما از سفر به استانک‌رود نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.