پوروا

243

پوروا

پوروا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران ایران. بعد از سه راه بندبن (سه راهی که مسیر بین دهستان استخرپشت و دهستان...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای پوروا

پوروا

پوروا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران ایران.

بعد از سه راه بندبن (سه راهی که مسیر بین دهستان استخرپشت و دهستان زارم‌رود را جدا میکند)، اولین منطقه‌ای که چشم هر مسافری به سمتش خیره می‌شود، منطقه زیبا و چشم‌نواز «پوروا» است.

این منطقه در پای کوه 850 متری پوروا واقع شده، که شامل سه روستای ملاخیل، صفرمیان و پوروا بوده که به صورت سه رأس یه مثلث به فاصله تقریبی 4 کیلومتر از همدیگر قرار گرفته‌اند.

آنطور که در نقشه جغرافیایی مشاهده می‌شود، این سه روستا نسبت به سایر روستاهای منطقه فاصلهٔ بیشتری دارند، که این فاصله را انبوهی از بهترین و زیباترین نوع جنگل‌های استان (میان‌بند) تشکیل می‌دهد. وجود درختانی به طول دهها متر و دره‌های عمیق و پوشیده از جنگل و چشمه‌های جنگلی با آب گوارا و خنک، آبشارهای متعدد و زیبا و نیز اماکن زیارتی مانند امامزاده زین‌العابدین در روستای ملاخیل و امامزاده زبیده در روستای صفرمیان، آرامش روحی خاصی به گردشگران می‌دهد.

قله 850 متری کوه پوروا، به همه مناطقه و آبادی‌های اطراف، از جمله مناظر روستاهای دهستان پی‌رجه در بخش مرکزی مانند گلورد، کنت، خرم‌چماز و سایر روستاها احاطه داشته و چشم‌اندازهای زیبایی دارد.

در فاصله روستای پوروا و روستاهای خرج‌چماز و بندبنی از توابع دهستان پی‌رجه بخش مرکزی، جنگل‌های بکر و رویایی، چشمه‌های زیبا و آبشارهای دیدنی بسیار ستودنی است. از جمله میتوان به آبشار سرکن، آبشار چلم‌رز، علی‌کولا چشمه، چشمه گدموزی و ... اشاره کرد که در محیط زیبای جنگلی واقع شده و جذابیت خاصی را داراست.

جمعیت

این روستا در دهستان زارم رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر (۱۱۴خانوار) بوده‌است.

منابع

پیوند به بیرون

خاطرات شما از سفر به پوروا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.