ماچک‌پشت

356

ماچک‌پشت

ماچک‌پشت، روستای دهستان اسفیورد شوراب ، از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران که ۱۳کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و تردد اهالی از جا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ماچک‌پشت

ماچک‌پشت

ماچک‌پشت، روستای دهستان اسفیورد شوراب ، از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران که ۱۳کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و تردد اهالی از جاده ساری به جویبار و روستای تیرکلا انجام می شود.همچنین روستای ماچک پشت از شمال محدود به روستای تیرکلا و از مابقی جهات وصل به مزارع کشاورزی است.از خانواده های قدیمی ماچک پشت می‌توان از خانواده حسینی نام برد. بزرگ خاندان حسینی سید مرتضی حسینی مشهور به گَپّا که در عنفوان جوانی تقریبا 20 سالگی کدخدای روستای ماچک پشت بود.

نام

نام سابق این روستا کَراکَنده بود.ماچِک نام باستانی رودی است که از میان این روستا می گذرد.شواهد و قرائن حاکی از آنست که طی سده های پیشین مردم به علت شیوع بیماری کشنده واگیر (احتمالا طاعون )مجبور به ترک محل زندگی خود شدند و به آن سوی رود ماچِک پناه آوردند. بدین ترتیب این رود نماد زندگی شد و نام روستای جدید ماچک پشت شکل گرفت.

آثار تاریخی

تپه گور کن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان ساری، بخش مرکزی، روستای ماچک پشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سقانفار ماچک پشت مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ با شمارهٔ ثبت ۳۰۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این اثر تاریخی اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است.

جمعیت

این روستا در دهستان اسفیورد شوراب قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۰۰نفر (۷۰۰خانوار) بوده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به ماچک‌پشت نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.