شلدره

566

شلدره

شلدره، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران وجه تسمیه نام این روستا «شِلدره ( sheldare)بر و...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شلدره

شلدره

شلدره، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران

وجه تسمیه

نام این روستا «شِلدره ( sheldare)بر وزن دلبره است که در لغت‌نامه ی دهخدا به نادرست شُلدره آمده‌است.این روستا امروزه به سبب داشتن چند چهره ی فرهنگی و دانشگاهی و فعالیت‌های علمی - تحقیقی آنان مرکز فرهنگی و فرهنگ شهر فریم خوانده می‌شود. این روستا از شرق به روستای کرچا ،از غرب به روستای محمد آباد ،از جنوب به روستای کهنه ده و از شمال به روستای امام زاده علی پیوند می یابد. در باره ی نام این روستا دکتر اکبری شلدره می نویسد: « واژهٔ شِلدره ، راکه تاکنون دربارهٔ اش درنگ‌ها داشته‌ام ، به گمانم می‌شود به گونه‌های زیر تفسیرکرد: الف - ترکیبی از دو واژهٔ «شِل » و «دَره»است . شِل در گویش منطقه دودانگه به معنای نهال درخت است مثلاً سه شل یعنی نهال سیب ،و کلمه ی «دره» به معنای «هست و وجوددارد» می‌باشد ،بنابراین واژهٔ شلدره به معنای مکانی که نهال دارد ،نهالستان. ب- شِل در قدیم به معنای نوعی سلاح آهنی بوده‌است و شلدره یعنی جایی که سلاح آهنی در آن موجود است. پ- به سبب این که رودی در جنوب این روستا جاری است برخی بر این باورندکه شلدره ترکیبی از واژهٔ شل و دره به معنای درّهٔ سُست ولرزان است.البته اگر این معنا را بپذیریم تلفظ آن نیز متفاوت خواهد بود.یعنی همان تلفظی که شکل فارسی شدهٔ آن را در دهخدا و نادرستی آن را نیز یادآور شده‌ایم....»

مردم

مردم این روستا از قومیت طبری (مازندرانی) هستند. مردم این روستا به گویش ساروی از زبان مازندرانی سخن می‌گویند.

جمعیت

این روستا در دهستان فریم یا پریم در حدود 65 کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۰نفر بوده‌است.

منابع

- اکبری شلدره،دکتر فریدون ،1388،کلیات مقتل فدایی مازندرانی ،انتشارات فرتاب ،تهران

-اکبری شلدر،دکترفریدون، مطالعات تاریخی در باره فریم،پژوهش منتشر نشده.

خاطرات شما از سفر به شلدره نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.