ده نصیر

270

ده نصیر

۳۳°۲۴′۴۱٫۴۹″ شمالی ۴۹°۳۷′۴۳٫۱۴″ شرقی ده نصیر، روستایی‌است از توابع بخش مرکزی شهرستان الیگودرز در استان لرستان ایران. و در کیلومتر ۳ جاده الیگو...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ده نصیر

ده نصیر

۳۳°۲۴′۴۱٫۴۹″ شمالی ۴۹°۳۷′۴۳٫۱۴″ شرقی

ده نصیر، روستایی‌است از توابع بخش مرکزی شهرستان الیگودرز در استان لرستان ایران. و در کیلومتر ۳ جاده الیگودرز، ازنا است. از شرق به شهرستان الیگودرز از جنوب به روستای سنج و کشکک از جنوب غربی به دهستان سور از غرب به شهرک صنعتی سنگ الیگودرز و از شمال به روستاهای عباس‌آباد و محمودآباد محصور شده‌است. رودخانه ماربره که از کوه‌های شرق الیگودرز سرچشمه می‌گیرد و از جنوب روستای ده نصیر عبور می‌کند. یافته‌های محققان و باستان شناسان از دو تپه تاریخی در این روستا قدمت آن را ۶۵۰ سال تخمین زده‌اند. این روستا به روستای فرهنگی معروف است. دلیل آن داشتن صدها نفر فرد تحصیل کرده از سالیان دور می‌باشد. که شامل رئیس دانشگاه، اساتید دانشگاهی، کارمندان بانک، شاعر، کارمندان دولت، معلم و فرهنگیان، پزشک، مهندسان خبره، روحانیون، می‌باشد. داراب گنجی کاندید اصلاح طلب دوره دهم نمایندگی مجلس شورای اسلامی متولد این روستا می‌باشد. همچنین درمورد روستای ده نصیر در فرهنگ لغت دهخدا به شرح زیر توضیحاتی داده شده‌است: ده نصیر. [دِه ْ ن َ] (اِخ) دهی است از دهستان بربرود بخش الیگودرز شهرستان بروجرد. واقع در ۶هزارگزی باختر الیگودرز. دارای ۶۹۴ تن سکنه. آب آن از قنات تأمین می‌شود. راه آن اتومبیل رو.

روستا در دهستان پاچه‌لک شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰جمعیت آن ۱۰۵۰نفر بوده‌است.

امکانات

ده نصیر دارای مدرسه راهنمایی وابتدایی ودبیرستان و پست بانک و درمانگاه و سالن ورزشی‌است. اجرای طرح هادی روستای ده نصیر از سوی بنیاد مسکن شهرستان الیگودرز باعث جدول کش، گاز کشی و آسفالت معابر این روستا شده‌است و چهره آن را به روستایی مدرن تبدیل کرده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به ده نصیر نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.