چاه زردان

296

چاه زردان

چاه زردان، روستایی از توابع بخش چاه دادخدا شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان ایران است. اطلاعات توسط منابع معتبر جمع آوری شده است... چاه زردان، ر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چاه زردان

چاه زردان

چاه زردان، روستایی از توابع بخش چاه دادخدا شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان ایران است. اطلاعات توسط منابع معتبر جمع آوری شده است...

چاه زردان، روستایی از توابع بخش چاه دادخدا شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان ایران است. این روستا در ۷۵ کیلومتری شهرستان قلعه گنج قرار دارد.

تاریخچه مردم ساکن روستا:

مردم روستا قبل از انقلاب در منطقه جازموریان در۱۵کیلومتری روستای چاه زردان زندگی می کردند(عشایر)و بعد از انقلاب جهاد کشاورزی با دادن تلمبه وموتور آب در مکان فعلی(روستای چاه زردان)ساکن شدند(یکجا نشین شدن) و به کار کشاورزی پرداختند.

چاه زردان دارای آب و هوای گرم و خشک است. در چاه زردان با وجود ریگ(ماسه بادی)ها این منطقه را زیبا تر جلوه می دهد. چاه زردان دارای یک مدرسه دوره ابتدایی است.

<و دانش آموزان برای ادامه تحصیل در مقطع های هفتم تا فارغ التحصیل شدن باید روستا را ترک کنند .

داری یک خانه بهداشت و فضای سبز (پارک) مسجد=سیدالشهدا)

قبل از ورود به چاه زردان بر روی جاده ی آسفالت اصلی یک آب نما وجود دارد که در هنگام بارندگی بر اثر طغیان رودخانه بسیار خطرناک است و راه ارتباطی، چاه زردان به چاه دادخدا و قلعه گنج را می بندد .

لباس مردان و زنان چاه زردان بلوچی است. زنان این روستا در صنایع دستی مهارت خاصی دارند همچون :ششتاری(هشتاری)،طرح دادن به چادُر (روسری)، و همچنین طرح دادن جلد(روپوش)بالش همچنین محصولاتی مانند :گندم،جو،کنجد،ارزن،هندوانه،خربزه،گوجه،خیارسبز،گوار،چائ،نخل و یونجه کاشت می شود.

ودر این روستا شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است.

در این روستا (چاه زردان)در کنار خانه ها فضای سبز بسیار خوبی به چشم میخورد.

در اینجا به پرورش حیواناتی چون گاو،گوسفند،بز می پردازند. که از پوست آنها برای مَشک و از پشم انها برای تشک های محلی با نام (جوهما) و از شیر انها ماست محلی درست می شود...

اخیراً نیز یک گروه جهادی به نام منتظران ظهور(عج) را نوجوانان و جوانان روستا ایجاد کرده اند....

تدوین و تنظیم مقاله :(هادی پورحسن) پیج اینستاگرامی روستا:chah_zardan_jihadi_group

جمعیت

این روستا در دهستان چاه دادخدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵ نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به چاه زردان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.