کهک اسفیج

309

کهک اسفیج

کهک اسفیج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافت در استان کرمان ایران است. فاصله این روستا تا شهرستان بافت ۳۳کیلومتر است. آب و هوا ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کهک اسفیج

کهک اسفیج

کهک اسفیج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافت در استان کرمان ایران است. فاصله این روستا تا شهرستان بافت ۳۳کیلومتر است.

آب و هوا

کهک اسفیچ روستایی کوهستانی و سردسیری بوده که در فصول سرد سال همواره شاهد بارش برف در آن هستیم. تابستانهایی خنک دارد که نیاز به وسیله سرمایشی ندارد.

امکانات

کهک اسفیچ دارای امکانات آب و برق و گاز و تلفن است. از لحاظ دسترسی به خطوط موبایل، تنها اپراتور همراه اول در این روستا آنتن دهی دارد. اینترنت 4G در دسترس نبوده و ساکنین از طریق مدم‌های WIFI خط تلفن ثابت خانگی به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند که سرعت بسیار پایینی دارد.

مردم‌شناسی

مردم کهک اسفیچ اکثراً ترک‌زبان هستند و گویشهای روزمره آن‌ها به زبان تُرکی است. فقط طایفه سیاجل که عدهٔ قلیلی از جمعیت روستا را تشکیل می‌دهند، فارس می‌باشند. ساکنین ترک‌زبان کهک اسفیچ از طوایف افشار و تکلو می‌باشند. اصالت تکلوها به ولایت تکه ایلی در کشور ترکیه بر می‌گردد و در زمان پدر شاه اسماعیل صفوی به همراه شش ایل دیگر قاجار، افشار، روملو، استاجلو، شاملو و ذوالقدر به ایران آمدند و بنیان حکومت صفویه را بنا نهادند. این هفت ایل قزلباش نامیده می‌شدند. از بین این هفت ایل فقط دو ایل افشار و تکلو به استان کرمان کوچانده شدند. هم اینک از افراد مشهور این منطقه می‌توان به شهید منصور ناصری تکلو اشاره کرد که اولین شهید منطقه و دومین شهید شهرستان بافت است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به کهک اسفیج نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.