کنشکین

362

کنشکین

کنشگین روستایی در استان قزوین است. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین و ۳۰ کیلومتری شهر تاکستان و جز دهستان قاقازان غربی د...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کنشکین

کنشکین

کنشگین روستایی در استان قزوین است. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین و ۳۰ کیلومتری شهر تاکستان و جز دهستان قاقازان غربی در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد. در کتاب یک سال در میان ایرانیان سفرنامه ایست که ادوارد. گرانویل، براون در سال ۱۸۸۷ نگاشته است. ادوارد. براون، از مرز ماکو وارد آذربایجان میشود و پس از اقامت کوتاه در شهرهای خوی و تبریز، در عزیمت به سوی تهران، شهرهای میانه و زنجان و سلطانیه و خرمدره را پشت سر گذاشته، در چند کیلومتری قزوین در روستایی به نام کنشکین (در نقشه‌های امروزی کنشگین) شبی را به روز می‌رساند و چنین می‌نگارد: در روستای کنشگین، برای نخستین بار زبان روستائیان پارسی می‌باشد، قبل از این روستا، سکنه قراء دیگر به زبان ترکی سخن می‌گفتند. راستی، در این جا، یک تغییر و تفاوت محسوس، بین مردم روستا کنشگین و سکنه دهاتی که پشت سرگذاشته بودیم، به چشم می‌خورد. اهالی این جا خیلی بشاشتر و با ادبتر و دلپذیرتر از سکنه ترک آذربایجان بودند. مردمان اخیر (ترک‌ها) با چهرههای اخمو و عبوس، چشمان تیره و موذیانه، در میان ایرانیان (پارسی‌زبانان و آریاییان) موّجه و عامه پسند نیستند. عقیده پارسی‌زبانان روستای کنشکین درباره سکنه ترک تبریز در بیت زیر بیان شده است که بزرگان این روستا این شعر زیر را می‌خواندند:

اهالی این روستا امروزه به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و پیرو مذهب تشیع هستند.


خاطرات شما از سفر به کنشکین نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.