شاکین

297

شاکین

شاکین، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.غار شاکین در نزدیکی این روستا قرار دارد. در گذشته از معدنی که نزدیک این ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شاکین

شاکین

شاکین، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.غار شاکین در نزدیکی این روستا قرار دارد. در گذشته از معدنی که نزدیک این روستا قرار داشته‌است سنگ سیلیس استخراج می گردیده که با وضعیت فعلی منابع معدن مذکور ادامه استخراج مقرون به صرفه نیست و معدن متروک گردیده است. همچنین معدن سرب نقره و تاسیسات تغلیظ آن بین سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۲ در بالا دست روستا فعال بوده که بعدا تعطیل و متروکه شد. آثاری از استخراج روباز سرب در دورههای قدیمی تر هم در نزدیک معدن سرب شاکین قابل مشاهده می باشد. فعالیت اصلی ساکنین این روستا کشاورزی و عمده محصول آن‌ها انگور می‌باشد . محصولات دیگری همچون گردو، بادام، گندم و جو نیز کشت می‌شود ، دامداری نیز در این روستا رایج بوده و مراتع نیمه کوهستانی و مناسب در روستا فراوان است . آب مورد نیاز جهت کشاورزی از قنات‌ها و چشمه‌های بالادست شاکین تأمین می گردد.زبان محلی روستا ترکی بوده آموزش و تحصیل در این روستا از سابقه بالایی برخوردار است رودخانه کوچکی در پایین دست روستا به نام شاچای در جریان بوده که آب آن عمدتآ از قنات ها و چشمه های بالادست تامین میشود این روستا از اوایل فروردین تا اواخر آبان هوای بسیار مطبوعی داشته و مناسب برای طبیعت گردی یک روزه است

جمعیت

این روستا در دهستان دودانگه سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۳ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به شاکین نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.