دیال‌آباد

774

دیال‌آباد

دیال‌آباد ، روستایی از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. تاریخ این روستا سابقاً و از نظر تاریخی جزء منطق...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دیال‌آباد

دیال‌آباد

دیال‌آباد ، روستایی از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.

تاریخ

این روستا سابقاً و از نظر تاریخی جزء منطقه دشتابی بود، که با ایجاد بخش تازه تأسیس اسفرورین به این بخش پیوست. بنای قدمگاه عقیل(خندو) که حدفاصل دیال‌آباد و کهک قرار دارد از جمله آثار تاریخی و تپه باستانی دیال آباد حد فاصل راه خاکی دیال آباد تاکستان از ورودی خیابان دانش روستاست. به علاوه چند تپه تاریخی در نزدیکی روستا وجود دارند.

جمعیت

این روستا در دهستان خرم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۴۶۰ نفر (۶۲۵خانوار) بوده‌است. اهالی بومی جمعیت دائمی روستا را بیش از ۳٬۰۰۰ نفر می‌دانند که یکی از بزرگترین روستاهای استان قزوین است.

زبان

زبان مردم دیال‌آباد مانند اکثر روستاهای دشت قزوین زبان ترکی آذربایجانیبا لهجه بومی و محلی این منطقه است.

دین

اهالی دیال‌آباد مسلمان و شیعه هستند و ۲۲ تن در جنگ ایران و عراق شهید شده اند. مسجد جامع بزرگ شهرک دیال‌آباد مهمترین مکان برای عبادت است علاوه برآن مسجد صاحب الزمان(عج)نیز در این مکان قرار دارد،در حال حاضر دو هیئت انصارالصلوه و قمربنی هاشم منتسب به این محل میباشد.

امکانات

در این روستا یک زمین فوتبال با چمن مصنوعی و یک سالن فوتسال ویک زمین خاکی فوتبال،کانون فرهنگی هنری،4 مدرسه،2مسجد،پایگاه بسیج،باشگاه پرورش اندام و رزمی،باغات فراوان انگور،پست بانک،نانوایی لواش،بربری و سنگکی وجود دارد. و یک کانال تلگرام و یک پیج اینستاگرامی دارد که توسط اهالی راه اندازی شده که متاسفانه از طرف مسولین روستا مورد تایید نمی‌باشد.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به دیال‌آباد نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.