کورانه (قزوین)

1.3K

کورانه (قزوین)

کورانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.این روستا امروزه از مهم ترین روستاهای استان قزوین بشمار می آید. همچنین کوران...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کورانه (قزوین)

کورانه (قزوین)

کورانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.این روستا امروزه از مهم ترین روستاهای استان قزوین بشمار می آید. همچنین کورانه را میتوان یکی از زنده ترین و پر‌رفت و آمد ترین روستاهای استان قزوین دانست.

جمعیت

این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و جمعیت آن در سرشماری ها به این شکل بوده است:

سال 85: 1351 نفر (360 خانوار)

سال 95 : 2037 نفر (630 خانوار)

تاریخ و نام

کورانه طبق اسناد قدیمی حسین آباد نام داشته است.در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم عده ای از روسها در آن اقامت داشتند که با دیدن رودخانه و مناظر اطراف آنجا را شبیه به رود گوران در شوروی سابق می دانستند و برای آدرس دادن از واژه "گورانه" استفاده می کردند و بتدریج به حسین آباد گورانه تغییر نام داد. اما این نام هم دوام زیادی نداشت و طی سالها به شکل "کورانه" تغییر کرد و ماندگار شد. در لغتنامه دهخدا نیز "گورانه" آمده است. آثار تاریخی کورانه گرمابه قدیمی و دروازه تاریخی بود که از اثار دوره قاجار بودند اما متاسفانه طی سالهای اخیر تخریب شدند. نوشته هایی مبنی بر قنات تاریخی حسین آباد موجود است که قدمت این قنات را بیش از 1300 سال قبل نشان میدهد و میتوان حدس زد زندگی در کورانه دارای قدمت زیاد است که ممکن است طی اتفاقاتی با تغییراتی همراه شده باشد. کورانه‌ احتمالا یک سکونتگاه خطی بوده است که در امتداد رودخانه تشکیل شده است و خاک این روستا بسیار خاص و حاصل خیز است بطوریکه بسیاری محصولات مختلف در آن قابل کشت هستند.

مردم

مردم روستای کورانه به زبان ترکی صحبت می کنند.زبان فارسی نیز در بین کودکان و نوجوانان تکلم میشود. طایفه های بومی شامل حمیدی،کریمی،باقری،چالیها،سیدعابدینی و کورانه ای است. کورانه همچنین سکونتگاه اقوام و مردم مختلف است که به خوبی کنار هم زندگی می کنند. بیشتر مردم کورانه کشاورزی میکنند و محصولاتی مثل گندم،جو،ذرت،گیلاس،گردو،انگور،بادام،گوجه،خیار،هندوانه،زردآلو و... را پرورش میدهند. اما معمولا در کنار کشاورزی شغل های دیگری نیز دارند. عده زیادی در مشاغل تجاری در بلوار اصلی کورانه مشغول بکارند و عده ای نیز در بخش صنعتی فعالیت میکنند. ۸۱ درصد از جمعیت کل کورانه باسواد هستند. حدود ۴۰ درصد کورانه را مهاجرین تشکیل میدهند که عمدتاً از الموت،قزوین و روستاهای اطراف مهاجرت کرده اند.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به کورانه (قزوین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.