خسرود

466

خسرود

خسرود روستایی از توابع استان قزوین واقع در بخش رودبار شهرستان الموت غربی در ایران است. جمعیت این روستا واقع در استان قزوین بخش رودبا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خسرود

خسرود

خسرود روستایی از توابع استان قزوین واقع در بخش رودبار شهرستان الموت غربی در ایران است.

جمعیت

این روستا واقع در استان قزوین بخش رودبار شهرستان منطقه الموت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۲ نفر (۱۰۵ خانوار) بوده است.


زبان

زبان اهالی خسرود ترکی آذری می‌باشد.

جغرافیا

خسرود روستایی است که در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است. زمین‌های اطراف خسرود از طرف جنوب کوهستانی است (عرشه کوه) اما شمال آن زمین‌های تپه‌ای است (تپه انیشین). خسرود ۱۳۵۴ متر از سطح دریا بالاتر است و مرتفع‌ترین نقطه آن در نزدیکی عرشه کوه (۲.۴ کیلومتری جنوب خسرود) می‌باشد که ارتفاع آن ۲۳۴۲ متر بالاتر از سطح دریا است.

مناطق اطراف خسرود بیشتر از چمنزارها تشکیل شده است و آب‌ و هوای مدیترانه‌ای در این منطقه غالب است. میانگین دمای سالانه در خسرود ۱۵ درجه سانتی گراد می‌باشد و گرم‌ترین ماه مرداد است که میانگین دما ۲۹ درجه سانتی گراد می‌باشد و سردترین ماه دی است که میانگین دما ۱- درجه سانتی گراد می‌باشد.

میانگین بارندگی سالانه در خسرود ۹۸۳ میلی متر است.

اطلاعات

بیشتر مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند و اغلب محصولاتشان برنج، گردو و فندق می‌باشد.

آب مورد نیاز اهالی این روستا از چشمه‌ای که در دامنه عرشه کوه (کوه مجاور به همین روستا) است تأمین می‌شود.

این روستا جزو روستاهای محروم محسوب می‌شود به طوری که اینترنت خانگی و همراه در این روستا در دسترس اهالی نیست.

سوخت مصرفی مردم این روستا برای گرم کردن خانه ها در فصول سرد سال، نفت می‌باشد و به تازگی عملیات گازرسانی به این روستا و روستاهای اطراف آغاز شده است.

راه رسیدن به این روستا مسیری صعب العبور است که اغلب در زمستان به دلیل بارش برف مسدود می‌شود و به اجبار باید از مسیرهای دیگر استفاده کرد که مسافت طولانی تری دارند.

روستاهای همسایه‌ی این روستا که از طریق جاده به این روستا متصل هستند، دستجرد سفلی، بُلکان و اربدیان می‌باشند.


طبیعت روستای خسرود

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵». https://www.amar.org.ir. درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۷ ژوئن ۲۰۲۰.

خاطرات شما از سفر به خسرود نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.