چوبیندر

830

چوبیندر

چوبیندَر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. این ناحیه منفصل شهری جزئی از شهر قزوین است که در جنوب شهر قزوین قر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چوبیندر

چوبیندر

چوبیندَر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.

این ناحیه منفصل شهری جزئی از شهر قزوین است که در جنوب شهر قزوین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸٬۰۸۳ نفر (۱٬۹۰۴خانوار) بوده‌است.

زبان بومی : ترکی با لهجه چوبیندری (متاسفانه پژوهش مدونی در زمینه لهجه ی خاص ساکنان این منطقه و واژگان متمایز کننده زبان ترکی بومیان این منطقه از زبان ترکی مناطق دیگر ایران صورت نگرفته است.) بیش از سه چهارم جمعیت را بومیان تشکیل می‌دهند و ما بقی مهاجرانی هستند که بیشتر از استان زنجان و دیگر نواحی استان قزوین به این منطقه مهاجرت نموده اند. اقتصاد این منطقه عمدتاً بر مبنای ساخت‌وساز، باغبانی، دام پروری و کشاورزی است . گرچه این شهر در مقایسه با شهرهای اطراف مثل اقبالیه قدمت و جمعیت بسیار بیشتری دارد واما چوبیندر مدارکی دال برآزاد بون زمینها داردو نداشتن نماینده مقتدر و انقلابی و عدم همدلی بومیان این ناحیه مانع از پیشرفت قابل توجه این نقطه از شهر شده‌است

.

از چهره‌های برجسته این شهر می‌توان از پیر غلام اهل بیت حاج میرسیدعلی حسینی، آیت‌الله حاج سید محسن مؤمنی چوبیندری، دکتر محمود رفیعی استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی، منوچهر نوذری صدا پیشه، دوبلور و بازیگر رادیو و تلویزیون، سیدرضا میرکریمی کارگردان سینما و تلویزیون، وحید شفیعی بازیکن تیم ملی فوتسال ایران و مجتبی شفیعی طنزپرداز و بازیگر و از آثار باستانی ثبت شده ملی این ناحیه میتوان حمام باستانی چوبیندر و مسجد جامع چوبیندر که مربوط به دوره قاجار میباشد را نام برد.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به چوبیندر نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.