گاومیش‌آباد (اهواز)

257

گاومیش‌آباد (اهواز)

گاومیش آباد محله‌ای در شهرستان کارون به مرکزیت کوت عبدالله از توابع شهرستان اهواز در استان خوزستان ایران است. نام دیگر این محله گُلشَن ا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گاومیش‌آباد (اهواز)

گاومیش‌آباد (اهواز)

گاومیش آباد محله‌ای در شهرستان کارون به مرکزیت کوت عبدالله از توابع شهرستان اهواز در استان خوزستان ایران است. نام دیگر این محله گُلشَن است.‎

تاریخچه

شغل اکثر ساکنین شهر اهواز تا پیش از قرن ۱۴ ه‍.ش گاومیش داری و گروه اندکی کشاورزی و بازرگانی بوده‌است؛ و به دلیل نوع خاص زندگی گاومیش و وابستگی آن به آب، اکثر خانه‌های نزدیک به آب گران‌تر از خانه‌های دورتر بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ و با دستور رضاشاه، مرکز استان از شوشتر به اهواز منتقل می‌شود. طی این رویداد، خانه‌های گاومیش داران توسط دولت خریداری شده تا مناطق مرکزی شهر مانند خیابان نادری، بازار امام، ۲۴ متری و غیره ساخته شود؛ و در محل فعلی گاومیش آباد زمین‌هایی به آنها اعطا می‌گردد.

امروزه گاومیش آباد قطب تولید لبنیات کوت عبدالله و اهواز می‌باشد.

شیوه زندگی

گاومیش داران اهواز اکثراً عرب زبان هستند. پیچیدگی و اصالت فرهنگ عربی باعث شده به وجود آمدن شیوه زندگی متفاوتی در اینجا شده‌است.

معمولاً تیمار کردن و نگهداری از گله کار سخت و مشقت باری است. به همین دلیل گاومیش داری یک شغل خانوادگی محسوب می‌شود. هر گاومیش عضوی از خانواده محسوب می‌شود که گاه تا ۳۰ الی ۴۰ سال در کنار آنها زندگی یکند. در نتیجه افراد خانواده تک تک حیوانات را با نام و خصوصیات رفتاری مخصوص خود می‌شناسد.

نام هر حیوان از مادرش به او منتقل می‌شود. (برعکس انسان‌ها که نام پدر خودرا می‌گیرند)

با وجود قرار گرفتن این محله در تقسیمات شهری، شیوه زندگی اکثر خانواده‌ها بر اساس سیستم ساده روستایی می‌باشد و اکثر مایحتاج خانواده توسط مادران و به وسیله دست تهیه می‌شود.

شیر گاومیش

شیر گاومیش بالای ۱۲٪ چربی دارد. (در برابر شیر گاو که ۴٪ چربی دارد) همین موضوع باعث بسیار خوشمزه شدن محصولات لبنی اهواز از قبیل بستنی، سرشیر، شیربرنج و کشک شده‌است.

گردشگری

زندگی پیچیده و منحصر به فرد گاومیش و گاومیش داران و فرهنگ اصیل عربی آنها یکی از مهم‌ترین و کمیاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب غرب کشور و به خصوص اهواز می‌باشد که پذیرای گردشگران داخلی و بین‌المللی است. تورهای گردشگری با حضور در خانه‌های گاومیش داران، با رعایت اصول بومگردی و اکوتوریسم، این منطقه را تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری خوزستان کرده‌است.

تهدیدها

متأسفانه علی‌رغم تمام نکات ذکر شده، و با توجه به اینکه گاومیش داران از ساکنان اصلی و قدیمی اهواز بوده‌اند، شهرداری و فرمانداری شهرستان کارون در صدد است تا با قطع خدمات و اعمال فشار گاومیش داران را مجبور به فروش زمین‌هایشان و تبعید دوباره به بیرون از شهر در محل‌های پایین دست تر بکند. خانواده‌ها در این محل‌ها دسترسی به مدرسه، درمانگاه و از همه مهم‌تر آب برای گاومیش‌ها ندارند.

جمعیت

این بخش از شهرستان کارون براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳٬۹۷۶ نفر (۶۰۰خانوار) بوده‌است.

منابع

  • گزارشی از محله فراموش شده در اهواز/ گاومیش آباد در انتظار تدبیر مقتدایی. شبکه اطلاع‌رسانی رهیاب. 2016 January 13
    • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

    خاطرات شما از سفر به گاومیش‌آباد (اهواز) نگارش خاطره

    خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
    برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.