نوفرست

302

نوفرست

روستای نوفرست ، روستایی است در دهستان باقران از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نوفرست

نوفرست
  • روستای نوفرست ، روستایی است در دهستان باقران از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر ۳۵۳ نفر بوده‌است.
  • «روستای نوفرست» روستایی است در دهستان باقران در 24 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند که در دامنه معتدل هوائی واقع است.
  • روستای نوفرست دارای دو قسمت دره و ده است . اسم قدیم نوفرست «درینا» بوده‌است. ساکنینی از اطراف به این روستا مهاجرت می‌کنند و اسم روستا به نوفرست یعنی جایی که از نو ساخته شده تغییر می یابد.
  • تا به امروز قدیمی‌ترین آثار حضور انسان در اطراف نوفرست به صورت سنگ نگاره‌هایی بر لاخ مزار کوچ واقع در حدود 5 کیلومتری جنوب نوفرست مشاهده شده‌است که بنا بر ارزیابی کارشناسان میراث فرهنگی جزو معتبرترین اسناد تاریخی مربوط به خراسان جنوبی به‌شمار می آیند . این نگاره‌ها که بر سطح صخره‌ای به رنگ سبز مایل به سیاه و به ابعاد 5*5 متر ایجاد شده اند، دوره طولانی پیش از تاریخ تا دوران متاخر اسلامی را در بر می‌گیرند.
  • مجموعه نگاره‌های لاخ مزار به 307 مورد می‌رسد که شامل نقوش انسان، حیوان، گیاه، علامت و نشانه، کتیبه‌های پهلوی، اشکانی، ساسانی، کتیبه‌های عربی و کتیبه‌های فارسی هستند. این سنگ نگاره‌ها نه تنها در اطراف نوفرست که در کل خراسان جنوبی(قهستان) جزو قدیمی‌ترین آثار کشف شده می‌باشند . نتیجه اینکه منطقه نوفرست جزو قدیمی‌ترین مناطق زیستی در خراسان جنوبی است. سنگ نگاره‌های موجود بر روی لاخ مزار هنوز به‌طور کامل ترجمه با تفسیر نشده‌اند ولی همان کتیبه‌هایی که تا به حال تفسیر شده‌اند بر اهمیت این مکان در دورانهای مختلف علی الخصوص دوره ساسانی تأکید می ورزند.
  • نوفرست دارای مناظر ، باغات و آبشارهای بسیار زیبا می‌باشد ، آب روستا از قنات تأمین می‌شود .
  • شغل مردمش زراعت و قالی بافی است . محصول اصلی کشاورزی روستا بیشتر زردآلو است ولی میوه‌های دیگری همچون سیب ، گلابی ، انار ، به ، خرمالو و فندق نیز کشت می‌شود.
  • حدود 17 کیلومتری جاده بیرجند- زاهدان مسجدی است که ابتدای راه ورودی روستای نوفرست می‌باشد.ورودی روستا آرامگاهی است و کمی به سمت داخل روستا که بروید میدان اصلی و مسجد جامع را خواهید دید. راه را که پیش بگیرید به یک زیر زمینی میرسید که آبی خنک و پاک از آن عبور می‌کند.  به اینجا چرخ پایه (چوخ پَایو) می گویند.
  • جاده روستا آسفالته است و در دو طرف جاده باغ‌ها زیبا و پر از میوه و زمین‌های کشاورزی هستند.
  • در مسیر جاده به اردوگاه شهید بهشتی، با ظرفیت پذیرش اردوی روزانه 200 نفر و شبانه روزی 100 نفر می‌باشد . اردوگاهی 5 هکتاری که در فصول بهار و تابستان ، می‌تواند پذیرای اردوهای دانش آموزی باشد. بعد از آن، جاده خاکی می‌شود و کوه‌هایی که از میان آن آبی روان می گذرد.


منبع

خاطرات شما از سفر به نوفرست نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.