مردم کردستان از خرید مواد خام دامی مشکوک خودداری کنند

مردم کردستان از خرید مواد خام دامی مشکوک خودداری کنند

704

مردم کردستان از خرید مواد خام دامی مشکوک خودداری کنند

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به بروز بیماری در برخی دامداری‌های کشور لازم است مردم از خرید انواع فرآورده‌های خام دامی و مواد پروتئینی فا...

مردم کردستان از خرید مواد خام دامی مشکوک خودداری کنند

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به بروز بیماری در برخی دامداری‌های کشور لازم است مردم از خرید انواع فرآورده‌های خام دامی و مواد پروتئینی فاقد مجوز و مشکوک برای حفظ سلامت خود، خودداری کنند.

مجتبی ورمقانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در بخی از دامداری‌های کشور مشاهده شده است، اظهار داشت: خودداری از هرگونه خرید، حمل و نقل غیر مجاز دام و فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی،  نخستین گام در پیشگیری از شیوع این بیماری است.

وی با بیان اینکه این بیماری در کردستان در آخرین بررسی‌ها مورد مثبتی نداشته است، افزود: دامپزشکان این استان در سال جای ۲ میلیون و ۱۸۰ نوبت - راس دام شامل ۲ میلیون راس گوسفند و بز و ۱۸۰ هزار راس گاو را علیه این بیماری مایه کوبی کرده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: توصیه می شود از تردد غیر ضروری افراد به ویژه افراد پرمخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه ها و دامداری ها ارتباط دارند در داخل محوطه دامداری به طور جدی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: مبادی ورودی و خروجی دامداری باید دارای حوضچه ضدعفونی بوده و در سطح مناسبی حاوی آب و ماده ضدعفونی مناسب ترجیحاً هیدروکسید سدیم ۲ درصد یا فرمالین آن پنج درصد باشد.

ورمقانی تاکید کرد: ورود وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود در مورد وسایل نقلیه نظیر خودروهای حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد دارند پس از ضدعفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود.

وی گفت: گروه‌های مایه کوبی، دامپزشکان دامداری های صنعتی، مسوولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکورد گیری شیر و صاحب دامداری بایستی وسیله نقلیه خود را کما فی سابق در محوطه خارج از دامداری پارک کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: با توجه به پوشش گسترده عملیات مایه کوبی انواع دام علیه بیماری تب برفکی در سال‌های گذشته، دام های واکسینه شده دارای ایمنی مناسبی بوده و در صورت عدم ورود دام‌های جدید فاقد سابقه بهداشتی و نامعلوم و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای مورد نیاز، امید است در سطح استان شاهد بروز بیماری تب برفکی نباشم.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری تب برفکی ضمن جدا سازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، در کوتاهترین زمان، موضوع به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه پیغام گیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع داده شود.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

خاطرات شما از سفر به مردم کردستان از خرید مواد خام دامی مشکوک خودداری کنند نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.