قمی‌کلا

1.4K

قمی‌کلا

قمی‌کلا، روستایی است سرسبز، از توابع بخش مرکزی شهرستان بابل در استان مازندران و کشور ایران. این روستا از نظر تقسیمات کشوری جزء دهستان اسبوکلا و...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قمی‌کلا

قمی‌کلا

قمی‌کلا، روستایی است سرسبز، از توابع بخش مرکزی شهرستان بابل در استان مازندران و کشور ایران.

این روستا از نظر تقسیمات کشوری جزء دهستان اسبوکلا و بخش مرکزی شهرستان بابل در استان مازندران به‌شمار می‌رود.

این روستا در جنوب غربی شهر بابل، در ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه شمالی و در ۵۲ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی و در فاصله ۱۵ کیلومتری بابل قرار دارد.

بر اساس اسناد موجود مربوط به اوایل پهلوی اول روستایی که به قمی کلا مشهور گردیده "قومی کلا" بوده‌است که فرضیه هجرت اقوامی از قم به این روستا را رد می‌کند.

راه‌های ارتباطی

این روستا از شمال با روستای قصاب ذالکان و از جنوب با روستای معلم کلا توسط جادهٔ آسفالته در ارتباط می‌باشد. از غرب به رودخانهٔ کلارود (یکی از شاخه‌های رودخانهٔ بابلرود) و آن طرف رود با روستای عالی زمین و از شرق با روستای دونه سر و گل چوب همسایه می‌باشد که با این سه روستا از راه ارتباطی مناسبی برخوردار نمی‌باشد.

تقسیمات روستایی

روستای قمی کلا در بین ساکنین به دو بخش اصلی بالا محله و پایین محله تقسیم می‌شود که کاملاَ به هم متصل می‌باشند.

وجه تسمیه

براساس اسناد موجود مربوط به اوایل پهلوی اول، روستایی که به قمی کلا مشهور گردیده "قومی کلا" بوده‌است که فرضیه هجرت اقوامی از قم به این روستا را رد می‌کند.

در لغت نامه دهخدا، در مورد کلمه ی "قومی کلا" اینگونه بیان شده است :

قومی کلا. [ ق َ ک َ ] (اِخ ) از ده های بارفروش است . رجوع به ترجمه ٔ مازنداران و استرآباد رابینو ص 160 شود.

زبان مردم روستا

زبان بومی مردم قمی کلا زبان مازندرانی (تبری) می‌باشد. همچنین ساکنین این روستا به زبان فارسی نیز تکلم می‌کنند.

اقتصاد

اقتصاد قمی کلا بر پایه کشاورزی و باغداری استوار است و اکثر ساکنین این روستا هم در این مشاغل فعالیت می‌کنند. همچنین برخی از ساکنین این روستا به شغل دامپروری نیز مشغول می‌باشند.

جمعیت

این روستا در دهستان اسبوکلا قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۲ نفر (۱۸۱خانوار) بوده‌است.

جمعیت قمی کلا طی دو دهه گذشته به علت مهاجرت قشر جوان روندی نزولی داشته‌است ولی در سال‌های اخیر اقبال مهاجرین برای ساخت ویلا و احداث باغ جهت گذراندن تعطیلات بسیار روبه گسترش است و همین امر منجر به تغییر کاربری زمین‌های شالی زاری و افزایش قیمت زمین شده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به قمی‌کلا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.