خرجگیل

343

خرجگیل

خرجگیل، روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان طوالش در استان گیلان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خرجگیل

خرجگیل

خرجگیل، روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان طوالش در استان گیلان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۸۴۹ نفر (۶۲۹خانوار) بوده‌است.

معنی اسم

خرچه نوعی گیاه است که در مناطق جلگه ای و داخل مزارع برنج به وفور یافت میشود و گیل به معنی گل می‌باشد. خرچه گیل به معنی خاک خرچه رو است. معنی دیگری که به آن نسبت میدهند از اسم یک زن به نام خججه (خدیجه) گرفته شده‌است که گویا در این مکان مفقودشده است و گین (gin) به معنی گم شدن می‌باشد.

موقعیت محلی

بین روستاهای شخه مله(غرب) ودرازه مله (شرق)قراردارد،وشمال وجنوب ان جنگل میباشد.ناورودازشمال ان میگذرد.جاده اسالم به خلخال ازوسط ان عبورمیکندوخوددهستان شامل روستاهای آساوه شم(asavasham)وتازاواد(tazavad)میباشد.یک پایگاه بسیج دارد به نام امام خمینی.

مردم

مردم به زبان تالشی صحبت میکنندوبیشتر انها شخه تایف(ازتیره ی شیخها)هستند،اغلب فقیرنشین وبسیاری هم مهاجرت کرده اند.چندسالی است که مردم با اجاره دادن منازل خود،پخت نانهای محلی،فروش لبنیات،ایجادکافه ها وقلیانسراها،بلال فروشی،عسل فروشی وصنایع دستیو...امرارمعاش میکنند

دین

تمامی مردم مسلمان سنی مذهب(شافعی) هستند

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.


خاطرات شما از سفر به خرجگیل نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.