وینسار

698

وینسار

وینسار، روستایی از توابع بخش چهاردولی شهرستان قروه در استان کردستان ایران است. وجه تسمیه وینسار از لغت نسار یعنی جایی که سایه وسرد است آمده،وی هم دلال...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای وینسار

وینسار

وینسار، روستایی از توابع بخش چهاردولی شهرستان قروه در استان کردستان ایران است. وجه تسمیه وینسار از لغت نسار یعنی جایی که سایه وسرد است آمده،وی هم دلالت بر بسیار سرد بودن آن دارد.

جمعیت

این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۲۴۹ نفر (۵۴۷خانوار) بوده‌است. روستا دارای یک سراب دایمی است که با اینکه آب‌ریز قابل مشاهده ندارد ولی حجم چشمگیری آب خروجی دارد. این روستا دروازه ورودی استان کردستان است و درجاده همدان-سنندج قراردارد.

آثار تاریخی

غار فرهادتاش وینسار

در حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهر قروه بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که از نظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی‌های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است.نوع حجاری و سفال‌های موجود در منطقه، احتمالاً به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که " اورل استین " مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهراً نتوانسته وارد آن شود.

تپه تاریخی دینار وینسار

تپه دینار وینسار مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان قروه، روستای وینسار واقع شده. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. افراد محلی اعتقاد دارند این تپه قلعه محکم وغیر قابل نفوذی بوده که با حمله دشمن و خیانت یکی از خادمان در ورودی برای مهاجمین باز شده و مهاجمین پس از غلبه بر ساکنان قلعه آنرا ویران کرده اند.به گفته قدیمی ترها گنج های بسیاری در زیر این تپه قرار دارد.

روان تپه وینسار نیز در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

یکی دیگر از آثار تاریخی وینسار کوه صخره‌ای کماجار می‌باشد که این کوه هم یکی دیگه از آثار ثبت شده وینسار می‌باشد.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون

خاطرات شما از سفر به وینسار نگارش خاطره

  • شنبه, 13 آبان 1402

    واقعا کوه فرهاد تراش و تپه باستانیش بی نظیره

  • شنبه, 13 آبان 1402

    واقعا کوه فرهاد تراش و تپه باستانیش بی نظیره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.