فیله خاصه

783

فیله خاصه

فیله خاصه، روستایی از توابع بخش زنجانرودپایین شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.این روستا در کیلومتر 72 جاده زنجان -میانه واقع شده است علت نامگذا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای فیله خاصه

فیله خاصه

فیله خاصه، روستایی از توابع بخش زنجانرودپایین شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.این روستا در کیلومتر 72 جاده زنجان -میانه واقع شده است علت نامگذاری این روستا به این دلیل است که ساکنان قدیمی این روستا در حدود 700سال پیش به پرورش کرم ابریشم که ابریشمی ناب و خاص از آن به دست می آمده اشتغال داشته اند(به زبان بومی منطقه پیله خوص معادل فارسی آن پیله خاصه تلفظ میگردد، که حکایت از صنعت ابریشم این روستا بوده است)و پرورش فیلهای عظیم الجثه سُم دار نه تنهاهیچ ربطی به این روستا ندارد بلکه سابقه وجود فیل در این منطقه و حتی اطراف آن در هیچ سندی و در هیچ تاریخی ثبت نشده است. مگر کرم ابریشم ثبت شده است که فیل ثبت شود؟کدام کرم ابریشم لطفا اطلاعات مستند ندارید مردم دنیا را گمراه نکنید فیل هم مگر سم دار میشود؟ایا بسی تعقل و تفکر لازم نیست؟چطور با کدام علم زبان شنایی یا کتب تاریخی یا مستندات علمی شما فیله خاصه رو به کرم ابریشم و پیله کرم ابریشم ارتباط میدهید؟؟

وجود آثار باستانی تخریب شده مانند قلعه وسیعی به نام قلعه فیله خاصه که فقط دو برج نگهبانی از یک قلعه بزرگ و وسیع به جا مانده است از جاذبه های این روستاست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر طاغوتی بودن بنا از نظر مردم ، کاملا تخریب شده است. از این قعله فقط دو برج آن باقی است.

سد خاکی که به نام همین روستا یعنی سد فیله خاصه در یک کیلومتری محل سکونت اهالی واقع شده است،که جلوه ویژه ای به طبیعت زیبای این روستا بخشیده است.به خاطر عدم برنامه ریزی صحیح مسیولین محترم ،اهالی ساکن در روستا از استفاده از آب این سد برای آبیاری زمینهای خود در فصل کم آبی محرومند و این در حالی است که آب سد از رود خانه همین روستا تامین میشود.

ساکنان قدیمی این روستا از خانواده های بدری، صدری، میناخانی، محمدی، حیدری، میرلو، جلیلی ،ادینه لو و سادات بزرگوار موسوی میباشند.

با اینکه لوله انتقال گاز از 3کیلومتری این روستا عبور کرده اما ساکنان آن از گاز محروم هستند.

جمعیت

این روستا در دهستان زنجان‌رود پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

ولی امروز 1399/06/24 جمعیت این روستا بالغ بر 24 خانوار و80نفر میباشد.

منابع

  • علیرضا بدری. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به فیله خاصه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.