تفتازان

466

تفتازان

تفتازان روستایی از توابع بخش قوشخانه شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی ایران است. جمعیت این روستا در دهستان قوشخانه بالا قرار دارد...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تفتازان

تفتازان

تفتازان روستایی از توابع بخش قوشخانه شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان قوشخانه بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۹۹ نفر (۷۳خانوار) بوده‌ است. روستای تفتازان در فاصله ۵۶ كيلومتري شمال غربي شيروان در خراسان شمالی واقع است كه از شمال به روستاي باغ و ازجنوب به روستاي سولدي و از شرق به آق قلعه و از غرب به روستاي زو محدود مي گردد . روستای تفتازان ۷۳ خانوار و ۱۹۹ نفر جمعيت دارد و مردمش به زبان تركي تكلم مي كنند . روستای تفتازان جزء دهستان قوشخانه شيروان است . اين روستا كه باقيمانده آبادي بزرگي از توابع ايالت نساءِ قديم محسوب مي شود و در سابق از وسعت و اهميت زيادتري برخوردار بود. اين روستا در بين كوههاي بلندي قرار دارد كه دور تا دور آن را فرا گرفته است كه معروفترين آنها عبارتند از كوه كُنج‌خور ، كوه سلسلان ، و از وسط روستا رودخانه اي كم آب عبور مي كند دره هاي: آلملي دره ، حسن دره ، اوچ آلموت ، كاته دره ، قپپودره ، و قرن دره كه در روبروي قرن دره(خرندره) كوهي بلند قرار دارد كه در سابق قلعه اي بر روي آن احداث شده بود كه معروف به يامان قلعه بود و داراي برج و بارو نيز بود . چون درحال حاضر نيز آثاري از بناهاي قديمي و يك درخت مرخ(سرو كوهي) و دو قبر قديمي در آن مشاهده مي گردد و با توجه به سفالهايي كه در اين منطقه وجود دارد و خط سير آن نيز مشخص است گويا در سابق آب چشمه دره به يامان قلعه برده مي شد . البته از اين مكانها به عنوان قزلرقلعه نيز استفاده مي شد . شغل اصلي مردم روستای تفتازان كشاورزي و دامداري است و محصولات عمده تفتازان شامل : گندم و جو و حبوبات به دو صورت آبي و ديم و انواع سردرختي است . در قشلاق تفتازان درخت كهنسالي از نوع سرو كوهي وجود دارد كه به عزيزآرچه معروف است و سن درخت به ۱۰۰۰ سال مي رسد .

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «روستاي تفتازان TAFTAZAN». شرکت رسا - مركز انفورماتيك رسا ›› صفحه اصلی. ۲۰۰۵-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۹-۰۱.نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (رده)

خاطرات شما از سفر به تفتازان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.