نخیلوه

237

نخیلوه

نخیلو روستای بزرگی از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. نخیلو بندرگاه بزرگی بوده‌است در دوران گذشته، ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نخیلوه

نخیلوه

نخیلو روستای بزرگی از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. نخیلو بندرگاه بزرگی بوده‌است در دوران گذشته، الآن هم یکی از بنادر معروف منطقه‌است در کرانه خلیج فارس اما رونق سابق را ندارد.

محدوده نخیلو

از شمال سکروه و بوچیر، از جنوب خلیج فارس و جزیره لاوان (جزیره شیخ شعیب)، از مغرب مقام، و از سمت مشرق به ارمیله و جزه محدود می‌گردد.

جمعیت

جمعیتش در حدود ۲۷۵ نفر می‌باشد که اهل سنت و از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند. دارای مسجد، مدرسه، دهیاری و (مخابرات) می‌باشد.

نژاد

مردم این روستا از نژاد عرب هستند وبزبان عربی تکلم می‌نمایند. همچنین بجانب زبان عربی گروهی از اهالی به زبان فارسی به گویش محلی نیز آشنائی دارند.

گذران زندگی

اهالی روستا از طریق صید، ماهی‌گیری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند. حدود ۵۰۰ اصله نخل دیم و ۶۰ من زمین زیر کشت دیم دارد و در زمین‌های آن جو و گندم کشت می‌شود.

شیخ حسن مدنی

آرامگاه شیخ حسن مدنی یکی از علماء بزرگ و برجسته منطقه جنوب وفارس در این روستا واقع شده‌است که زیارتگاه مردم منطقه می‌باشد. ایشان در اصل اهل مدینه و عرب هستند، و از نسل امام علی پسر ابی طالب کرم الله وجهه، ورضی الله عنه می‌باشند که در سده دوازدهم هجری قمری به‌طرف بر فارس «هرمزگان» ایران مهاجرت کرده‌اند. ایشان جد اعلای مشایخ لاور شیخ هستند.

منابع

  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، «تاریخ لنجه»، چاپ دوم، دبی: دارالأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس»، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.
  • العصیمی، محمد بن دخیل، عرب فارس، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • کامله، القاسمی، بنت شیخ عبدالله، (تاریخ لنجة) مکتبة دبی للتوزیع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ میلادی. (به عربی).
  • بختیاری، سعید، «اتواطلس ایران» ، “ مؤسسه جغرافیایی وکارتگرافی گیتاشناسی، بهار ۱۳۸۴ خورشیدی.

خاطرات شما از سفر به نخیلوه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.