شناس (بندر لنگه)

314

شناس (بندر لنگه)

شناس روستای بزرگی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. این روستا در ده کیلومتری جنوب شرقی روستای ملو و در ۹ کیلوم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شناس (بندر لنگه)

شناس (بندر لنگه)

شناس روستای بزرگی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. این روستا در ده کیلومتری جنوب شرقی روستای ملو و در ۹ کیلومتری غرب بندر لنگه واقع شده‌است.فرودگاه بندرلنگه در شمال‌شناس واقع است.

محدوده شناس

محدوده روستای‌شناس از شمال: «دشت و بلندی های مشرف به روستای جنگل»، از جنوب خلیج فارس، از سمت مغرب روستای ملو، و از سمت مشرق به روستای جَشه منتهی می‌شود.

جمعیت

جمعیت آن در حدود ۱۷۱۷(سال ۱۳۸۶) نفر هستند که تماماً از اهل سنت از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند و بزبان عربی تکلم می‌کنند. دارای شش مسجد: مسجد جامع بزرگ که نمازجمعه در آن منعقد می‌گردد، مسجد علی بن ابیطالب، مسجد ابوبکربن الصديق-مسجد ایوب، مسجد ملا عبد الکریم و مسجد حاج احمد(بازسازی درسال1396)و مسجد فاطمه الزهراءاست برق، لوله‌کشی آب، آب‌انبار (برکه)، خانه بهداشت، مرکز مخابرات، مهدکودک، دبستان، مدرسه راهنمائی، دبیرستان پسرانه معراج و دبیرستان شبانه‌روزی دخترانه و پارک بانوان می‌باشد.

شغل مردم روستا

شغل مردم این روستا ماهی‌گیری و زراعت است، ولی اکنون معلم و کارمند ادارات دولتی نیز در این روستایافت می‌شود. چاه‌هایش کم عمق و آبش بسیار شیرین است. اما در پانزده سال اخیر بعلّت کم بود بارش بیشتر چاه‌هاشور گردیده است. در زمین‌های آن کشت جو و گندم، خربزه، هندوانه، پیاز، رواج دارد. لازم به ذکر است که پیاز سفید شناس درمنطقه و کشورهای حوزهٔ خلیج فارس مشهوراست. آرامگاه راشد مدنی در این روستا واقع است. نام قدیمی روستا «شناص» بوده که بعداً حرف س جای حرف ص را گرفته‌است.

منابع

  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، «تاریخ لنجه»، چاپ دوم، دبی: دارالأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس»، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.
  • العصیمی، محمد بن دخیل، عرب فارس، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • کامله، القاسمی، بنت شیخ عبدالله، (تاریخ لنجة) مکتبة دبی للتوزیع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ میلادی. (به عربی).
  • بختیاری، سعید، «اتواطلس ایران» ، “ مؤسسه جغرافیایی وکارتگرافی گیتاشناسی، بهار ۱۳۸۴ خورشیدی

خاطرات شما از سفر به شناس (بندر لنگه) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.