پدل

387

پدل

پُدُل نام روستا و دهستانی است واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران. موقعیت پُدُل پدل در ۱۲۰کیلومتری شهرستان ب...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای پدل

پدل

پُدُل نام روستا و دهستانی است واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران.

موقعیت پُدُل

پدل در ۱۲۰کیلومتری شهرستان بندر لنگه و۷۰کیلومتری شهرستان خمیر واقع شده‌است. و شاهراه ورود به بخش پدل لمزان یعنی قلب منطقه به حساب می‌آید و از این لحاظ بهترین موقعیت در منطقه برای ارتباط باسایر روستاهای همجوار خود هست پدل از ادوار قدیم به دلیل اب و خاک مناسب یکی از قطب‌های کشاورزی بوده و در زمان حال قطب کشاورزی منطقه و شهرستان بندر لنگه شناخته شد.

جمعیت

دارای ۱۸۰۰نفر جمعیت است. دارای، دبستان، مدرسه راهنمایی و هنرستان دهیاری خانه بهداشت، اتفاقات برق، اب لوله‌کشی و آب انبار، سد و مرکز درمانی و پمپ بنزین هست آب چاهش نسبتاً شیرین است. پیر مردها از زمان دایر بودن آن یاد می‌کنند. حدود ۳۰۰۰۰ اصله نخل دیم و ۱۰۰۰۰ من زمین زیر کشت دیم دارد. همچنین از سال۱۳۹۰ یکی از قطبهای کشاورزی شهرستان و کاشت گوجه و صادرات گوجه فرنگی درجه یک به استان‌های کشور و خارج محسوب می‌شود این دهستان در سابق از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک بوده ولی در سال ۱۳۶۴ خورشیدی از بستک جدا شده و به شهرستان بندرلنگه پیوند داده‌اند.

آثار

آثار قناتی در این دهستان به چشم می‌خورد که در زمان قدیم از آن بهره‌برداری می‌شده‌است ولی امروزه از کار افتاده‌است.

منابع

  • محمدیان، کوخردی، محمد، “ «به یاد کوخرد» “، ج۲. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۳ میلادی.
  • بختیاری، سعید، «اتواطلس ایران» ، “ مؤسسه جغرافیایی وکارتگرافی گیتاشناسی، بهار ۱۳۸۴ خورشیدی

پدل نیوز رزبلاگ۱۳۹۳

خاطرات شما از سفر به پدل نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.