اسفیج (بهاباد)

224

اسفیج (بهاباد)

اسفیج روستایی که مرکز بخش آسفیج شهرستان بهاباد در استان یزد است. جمعیت بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روست...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای اسفیج (بهاباد)

اسفیج (بهاباد)

اسفیج روستایی که مرکز بخش آسفیج شهرستان بهاباد در استان یزد است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۷۳۹ نفر (در ۱۹۷ خانوار) بوده است.

پیشینه

روستایی ۳۰۰۰ ساله نهفته در دل کویر . آسفیج روستای بزرگ و تاریخی با #طبیعت_بکر و باغهای سرسبز، #آبشار و جویبارهای روان در شهرستان #بهاباد یزد به فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتر از مرکز استان قرار داره. این روستا در سال ۱۳۸۷ مقام روستای نمونه گردشگری کشور را کسب نمود.‌ علاوه بر سرسبزی و جاذبه های طبیعی روستا که چشمتان را خیره خواهد کرد، جاذبه های گردشگری دیگری نظیر چنار ۳۰۰۰ ساله ، درخت بنه کهنسال معروف به درخت ۱۲ امام، مقبره #پهلوان_شیران ، زیارتگاه #پیر_سمکوئیه، مساجد تاریخی، قلعه ها و برجهای قدیمی آثاری از چند آسیابهای آبی که متاسفانه به علت نبود فهم و درک درست مسئولین بخش اعم از بخشدار واعضاهای شورای روستا و فرهنگیان و..ازز تاریخ در طی سالیان دراز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در معرض نابودی کامل هستند و 20سال اینده از هیچکدام جز چندعکس اثری نخواهد ماند,را در این روستا خواهید دید.ضمنا در کنار درخت بنه دوازده امام در زیر صخره ها در سال 1386 تعدای پاره های سفالی مربوط به عصر هخامنشیان و اشکانیان بدست امده است.همینطور به فاصله 200متری شرق این درخت در پای دیواره های شمالی و شرقی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در همان سال شواهدی از کارگاه های ساخت و پرداخت توتیا مشاهده شده است.

محصولات

از جمله محصولات کشاورزی #آسفیج ، گندم، ارزن، #زیره، انار، پسته، #کلزا ، انگور، لوبیا سبز، #آفتابگردان و زعفران هست. . علاوه بر این، روستای آسفیج به لحاظ معادنی نظیر زغال سنگ، نمک، گچ، سنگ آهن، سرب و روی و سنگهای معدنی نیز غنی هست. . دیدن این روستا رادر تابستان به کسانی که میخواهند فارغ از هیاهوی زندگی شهری گوشه دنجی برای آرمیدن بیابند توصیه میکنم. بعلاوه آبان ماه هرسال در این منطقه #جشنواره_زعفران برگزار میشه که میتونید به صورت انفرادی یا در قالب تورهای گردشگری شرکت کنید و ضمن بازدید از مزارع #زعفران و دیدن برنامه های متنوع از آداب و رسوم مردم محلی، از زعفران مرغوب این منطقه نیز به عنوان سوغات با خود ببرید.

منابع

خاطرات شما از سفر به اسفیج (بهاباد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.