گلستانک (دلفان)

184

گلستانک (دلفان)

گلستانک (گلستانه) روستایی از توابع بخش کاکاوند واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان دلفان واقع در استان لرستان است. جمعیت این روست...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گلستانک (دلفان)

گلستانک (دلفان)

گلستانک (گلستانه) روستایی از توابع بخش کاکاوند واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان دلفان واقع در استان لرستان است.

جمعیت

این روستا در دهستان ایتیوند جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر (۲۵خانوار) بوده‌است.

تاریخچه

در زمان قدیم به روستای گلستانه معروف بوده‌است که در سال ۱۳۶۵ به دو قسمت گلستانک و تازه آباد گلستانه تقسیم شده‌است. بنابر سنگ قبر موجود در روستا که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد قدمت روستا به بیش از ۳۰۰ سال سکنی می‌باشد.

تفرجگاه‌ها

تنگله ورانه و سیرکانه مکان‌های بکر و وحشی که حیوانات خوک، خرگوش، گرگ، روباه و حتی خرس یافت می‌شود.

چشمه‌های زالزالک، عدسی، چمن، چشمهٔ دارختار و چشمهٔ تک بید و باغ مسلم از مکان‌های دیدنی است و از کوه بزرگ سرکشتی دو رودخانهٔ کنگاوری و اشکنی سرچشمه می‌گیرند.

املاک روستا

تنگله ورانه، سیرکانه، کدوبان، ظهرستان، تک بید، دارختار، چاله چاله، چشمه تورک، اشکنی، بلوط پر و پرنگلا (که انگلیسی‌ها آن نام را بر آن نهادند) که بر طبق تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۸ روستا میله بندی و اولین سند رسمی به نام پلاک ۲۱۹ اصلی در سال ۱۳۲۴ به ثبت رسیده‌است.

باستانی

نام رودخانهٔ اشکنی از کلمهٔ اشکانیان یکی از سلسله‌های قدرتمند ایران که طبق حفاری‌های موجود در این مکان سکونت داشته‌اند گرفته شده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به گلستانک (دلفان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.