چشمه‌خانی علیا

145

چشمه‌خانی علیا

چشمه‌خانی علیا علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است و درمحدوده کوه‌های زاگرس میانی واقع شده‌است. این روستا ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چشمه‌خانی علیا

چشمه‌خانی علیا

چشمه‌خانی علیا علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است و درمحدوده کوه‌های زاگرس میانی واقع شده‌است.

این روستا از سمت جنوب شرقی به شهرستان دلفان از سمت جنوب به کوه‌های زاگرس و از سمت شمال به کوه‌های گرین و به جاده نهاوندُ (همدان) نورآباد و روستاهای علی‌آباد و حسن‌آباد و از غرب به دشت خاوه و روستاهای جعفر بیگی و چشمه خانی سفلی و از شرق به تنگه گاماسیاب منتهی می‌گردد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۸۷متر و فاصله آن تا مرکز استان (خرم‌آباد) ۹۴کیلومتر و تا شهرستان دلفان ۲۵کیلومتر می‌باشدُ دارای آب و هوای کوهستانی و خنک است.

جمعیت: آن برابر آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دویست و دو(۲۰۲) نفر و تعداد ۵۷خانوار بوده که این جمعیت در فصل بهار و تابستان به دو برابر می‌رسد.

شغل مردم :ساکنین به کار کشاورزی و دامپروری وشغل‌های آزاد و دولتی مشغول می‌باشند.

زبان:مردم روستا به زبان کردی به گویش لکی تکلم دارند.

محصولات کشاورزی روستای چشمه‌خانی علیا شامل گندم _ نخود _ عدس _ جو _لوبیا _ لوبیای سبز _ گشنیز _ چغندر قند _ یونجه _ شبدر و محصولات باغی آن گردو _ سیبُ _هلو و گیلاس است.

شهرت روستا بخاطر چشمه‌ها و سراب‌های آن است همچون چشمه کموله _ چشمه چالکل _ چشمهٔ خانی _ سراب زلزله و… که نقش بسیار مهمی درتامین آب شرب و کشاورزی روستا دارند.

این روستا دارای آب لوله‌کشی و بهداشتی، برق خانگی، تلفن ثابت و سیار، مدرسه و جاده آسفالت می‌باشد.

جمعیت

این روستا در دهستان خاوه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۰۲ نفر (۵۷خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به چشمه‌خانی علیا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.