سقرتپه

612

سقرتپه

سقرتپه یا سقردپه، روستایی در دهستان جعفربای شرقی بخش گلدشت شهرستان گمیشان استان گلستان ایران است. جمعیت بر پایه سرشماری عمومی...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سقرتپه

سقرتپه

سقرتپه یا سقردپه، روستایی در دهستان جعفربای شرقی بخش گلدشت شهرستان گمیشان استان گلستان ایران است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱٬۴۴۷ نفر (۳۷۹خانوار) بوده‌است.

جغرافیا

در این محل که در استان گلستان و در شمال شهر گمیشان واقع شده دو آبادی به نام‌های سنگرتپه شرقی و سنگرتپه غربی وجود دارد. سنگرتپه اصلی همان سنگرتپه شرقی است. سنگرتپه در نزدیکی ریزشگاه رود اترک به دریای خزر و در ده میلی شمال شرقی تازه‌آباد قرار دارد.

مرز ایران و شوروی در منطقه سنگرتپه در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۳۳۳ مشخص شد.

نام پیشین این محل صغیرتپه نیز بوده‌است و از اماکن اولیه استقرار طایفه ترکمن یموت بوده‌است.

تپه سنگرتپه که در آن پاسگاهی نیز وجود دارد خود یکی از آثار تاریخی منطقه به‌شمار می‌آید. سنگرتپه همچنین نقطه آغاز ورود خط لوله واردات گاز ترکمنستان به ایران است و یک ایستگاه هواشناسی نیز در آن مستقر است.

طول جغرافیایی ایستگاه سنگرتپه ۵۴ و ۱۳ و عرض جغرافیایی آن ۳۷ و ۱۸ است.

و مختصات پاسگاه آن از این قرار است:

N 37° 19 0 E ۵۴° ۱۵ ۰

منابع

  • ترکمن‌صحرا
  • دید ماهواره‌ای از سنگرتپه

خاطرات شما از سفر به سقرتپه نگارش خاطره

  • علی

    چهارشنبه, 30 شهریور 1401

    سلام من کارمند شرکت ملی حفاری هستم حدود دو سال پیش برای حفاری یک حلقه چاه اکتشافی نفت و گاز به همراه دستگاه حفاری شماره 33 به منطقه سقرتپه استان گلستان اعزام شدیم و به محض رسیدن به سقرتپه در نزدیکی آق قلا و گمیشان مورد محبت و مهمان نوازی اهالی با صفای اونجا قرار گرفتیم بین اهالی منطقه خانواده قزل مخصوصا آقا طاهر از همون روزای اول با لطف و محبتهای زیادش توی دل تمام پرسنل دکل حفاری جا باز کرد و یه جورایی همه طاهر رو به چشم برادر واقعی میدیدن... کار ما توی اون منطقه یک سال و نیم طول کشید یک سال و نیمی که انگار یک دقیقه گذشت طبیعت منطقه که برای ما خوزستانیا با گرمای خیلی بالاتر از ۵۰ درجه بهشت واقعی رو تداعی میکرد و محبت و خونگرمی مردم ترکمن صحرا باعث میشد حس کنیم توی خوزستان با مردم خونگرمش هستیم و احساس غریبی نمیکردیم. چشمه گلفشان سقرتپه از اون زیبایی هاییه که کمتر جایی میشه دیده تپه باستانی کنار گلفشان، نزدیکی منطقه به دریای خزر و منطقه مرزی و تجاری اینچه برون و بندر ترکمن و پنج پیکر هم برای تماشا و هم برای خرید سوغات عالی هستن. من چند ماه بعد از اینکه مأموریتمون توی سقرتپه تمام شد و به خوزستان برگشتیم همراه خانواده چند روز رفتیم سقرتپه و مهمان همون آقا طاهر و خانوادش بودیم تا خانوادم هم بیشتر با مردم با محبت ترکمن آشنا بشن... هم خودم و هم خانوادم طعم چکدرمه غذای سنتی و خوشمزه ترکمن ها، دوغ ترش و گازدار شتراشون و شیرینی بیشمه و قاتلمه اونا رو فراموش نمیکنیم آقا طاهر و خانوادش قول دادن وقتی هوای خوزستان خنک شد به ما سر بزنن تا ما هم با قلیه ماهی و قلیه میگو و... ازشون پذیرایی کنیم. در آخر باز هم از دوستان خوبی که توی سقرتپه، آق قلا، گمیشان و گرگان پیداکردم و کلی محبت ازشون دیدم تشکر میکنم ان شاءالله دوباره فرصتی پیش بیاد که دور هم جمع بشیم و خاطرات رو مرور کنیم

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.