دفراز

604

دفراز

دفراز، روستایی از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. دفراز سه روستای پلنگ دره، استخرگاه و دفراز را در بر می‌...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دفراز

دفراز

دفراز، روستایی از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است.

دفراز سه روستای پلنگ دره، استخرگاه و دفراز را در بر می‌گیرد و در ۱۶ کیلومتری شهر رستم‌آباد شهرستان رودبار زیتون واقع شده‌است.

جمعیت

این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر (۹۴خانوار) بوده‌است. بر اساس همان سر شماری کل خانوار سه روستای پلنگ دره ، دفراز ، استخرگاه برابر 213 خانوار و 675 نفر جمعیت می باشد.

زبان

مردم دفراز به زبان گیلکی/لهجه گالشی سخن می‌گویند. این گویش پیوستگی زیادی با زبان گیلکی از یک طرف و زبان تاتی رودباری و سپس گویش های تاتی الموت دارد. در کل گویش این روستا(شامل هر سه بخش پلنگ دره و استخرگاه(سلگاه) و خود روستای قدیمی دفراز ) با گویش روستاهای مجاور مانند راجعون ، دشتویل ، پشتهان ، چاک ، پسیندره،چله بر، انارکول ، سندس ، دیو رود ، دیورَش ، سلچان(اسطلخ جان) شیرکوه ، حلیمه جان و چندین روستای دیگر با اندکی تفاوت لهجه یکسان می باشد. مردم این روستا بدون آموزش خاصی زبان کل مردمان گیلک را متوجه می شوند . همچنین لهجه وگویش های غرب سفیدرود مانند رستم آبادی ، جوبنی و رودباری و همچنین روستاهایی مانند کلشتر و گلدیان و نصفی و روستاها و شهرهای غیر کرد زبان مناطق عمارلو و خورگام را به راحتی می فهمند.

نمونه صرف فعل

در جدول زیر فعل رفتن (شیِن-ٍShien) در چند زمان صرف شده است.

منابع

خاطرات شما از سفر به دفراز نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.