چهش

284

چهش

چهش یکی از روستاهای بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار استان گیلان می‌باشد. در گذشته به آن سیبن سفلی نیز می‌گفتند و به همین دلیل نیز قرابت زیادی بین خ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چهش

چهش

چهش یکی از روستاهای بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار استان گیلان می‌باشد. در گذشته به آن سیبن سفلی نیز می‌گفتند و به همین دلیل نیز قرابت زیادی بین خانواده‌های روستای سیبن و چهش وجود دارد. دلیل نامگذاری آن به این اسم به درستی مشخص نیست. گویش مردم روستا کرمانجی بوده و کسب و کار آنها اغلب کشاورزی و دامداری می‌باشد.
در مورد مبدا پیدایش روستا به نظر می‌رسد که حدود بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد چرا که رابینیوی فرانسوی در کتاب گیلان خود که در سال ۱۹۰۶-۱۹۱۲ نگارش کرده‌است نامی از این روستا نبرده‌است. آن چه که مسلم است این است که ساکنان اولیه آن از اولاد ساکنان سیبن بودند که در حدود ۳ کیلومتری شمال چهش واقع می‌باشد. و به همین خاطر نیز اوایل آن را سیبن سفلی می‌نامیدند. در زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار و منجیل این روستا به کلی تخریب شد و به دلیل رانشی بودن زمین آن مسئولین وقت تصمیم گرفتند که مکان آن را به مکان فعلی آن که تمرک می‌باشد انتقال دهند. تمرک یا تخت تیمور در غرب چهش قرار دارد. با این حال ساکنان زیادی هنوز در مکان قبلی سکنی دارند.


خاطرات شما از سفر به چهش نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.