اسطلخ‌کوه

229

اسطلخ‌کوه

اِسطَلخ‌کوه، روستایی است از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار در استان گیلان ایران. جمعیت این روستا در دهستان خورگام قرار داشته و برا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای اسطلخ‌کوه

اسطلخ‌کوه

اِسطَلخ‌کوه، روستایی است از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار در استان گیلان ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان خورگام قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۱۳نفر (۷۰خانوار) بوده‌است.

مردمش به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

زبان تاتی از بقایای زبان دیلمی است

تاریخ

قدمت این منطقه به سه هزار سال قبل، زمان حکومت امارد در خورگام می‌رسد. به احتمال زیاد با وجود این که پایتخت این حکومت، امل، در مازندران قرار دارد، قله‌های درفک یا اطراف ان شاهنشین بوده و بسیاری از پادشاهان این حکومت در آن نزدیکی دفن شده‌اند.

آب و هوا

روستای اسطلخ کوه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و ارتفاع از سطح دریای آن بالغ بر ۲۲۸۰ متر می‌باشد و مردمان آن به کار زراعت و دامداری مشغولند و به دلیل نبود کارخانجات صنعتی در منطقه و سنتی بودن کشاورزی و دامپروری برای امرار معاش اکثر آنها به شهرهای صنعتی ازجمله شهر قدس، کرج، قزوین، ملارد (سراسیاب) ، تهران و رشت مهاجرت کرده‌اند.

مکان‌ها

بقعه سید نساء از نوادگان حضرت امام موسی ابن جعفر در این روستا زیبایی زیادی به آن بخشیده و هر روزه تعداد زیادی از هموطنان از دور و نزدیک رهسپار آنجا می‌شوند.

دشتهایی مملو از شقایق، بابونه، و گل گاو زبان در اردیبهشت ماه در این منطقه دیده می‌شود.

منابع

  • جایگاه و بلندا

خاطرات شما از سفر به اسطلخ‌کوه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.