بلوچی (لارستان)

319

بلوچی (لارستان)

بلوچی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است.این روستادرجنوب ایران قرار دارد و روستای مرزی شهرستان لارستان است. این روستا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بلوچی (لارستان)

بلوچی (لارستان)

بلوچی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است.این روستادرجنوب ایران قرار دارد و روستای مرزی شهرستان لارستان است. این روستا فاصله کمی تاراه آهن دارد وشهرستان لارستان و استان فارس را به راه آهن هرمزگان متصل میکند.

دهیار:حاج رضا ساعد اعضای شورا: سهراب تابانی غلامشاه مرادی اکبر ساربانی

جمعیت

این روستا بین ایستگاه قطار زادمحمود هرمزگان و روستای سایبان لارستان قرار دارد. در واقع روستای مرزی بین استان هرمزگان و استان فارس می‌باشد که رودخانه کر از کنار آن می‌گذرد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 1500 نفر (200خانوار) بوده‌است.روستای بلوچی زمانی یکی ازپرجمعیت‌ترین روستاهای منطقه لارستان بود. مرکزبهداشت و نفت کوپنی و سایر مایحتاج برای روستاهای همجوار در این روستا تقسیم می‌شد. مردم روستای بلوچی اکثراً به بندرعباس مهاجرت کردند. زبان آن‌ها نیز با دیگر روستاهای هم جوار متفاوت است و گویشی شبیه به گویش مردم بندرعباس دارند. به خاطر مهاجرت ساکنان این روستا در اواخر دهه 60 و دهه 70 به بندرعباس جمعیت این روستا کم شده ‌است لکن از اواسط دهه 90 به علت بازگشت تعدادی از ساکنین قدیمی از یندرعباس به بلوچی و همچنین ایجاد برخی زیرساخت ها مانند مخابرات، اینترنت و غیره به تدریج برخی از جوانان نیز در حال بازگشت به روستا می باشند.

موقعیت جغرافیایی

این روستا از شرق به منطقه کهن و روستای شهدادی و از غرب به سایبان مشرف می باشد، همچنین آبادی های تُمپُلِی و پارَگی در غرب این روستا واقع می باشند. در شمال این روستا کوه گله گاه و در جنوب آن کوه روک قرار دارد. رودخانه کر و ایستگاه راه آهن در شرق روستا واقع شده است.

کسب و کار روستا

شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامداری می باشد. برخی از محصولات کشاورزی روستا عبارتست از گندم، جو، کنجد، ذرت، هندوانه، خربزه و غیره.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به بلوچی (لارستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.