زوزن (روستا)

348

زوزن (روستا)

زوزن، روستایی است از توابع بخش جلگه زوزن و در شهرستان خواف استان خراسان رضوی ایران. جمعیت این روستا در دهستان زوزن قرار داشته و...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای زوزن (روستا)

زوزن (روستا)


زوزن، روستایی است از توابع بخش جلگه زوزن و در شهرستان خواف استان خراسان رضوی ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان زوزن قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن (۷۴۴خانوار) ۲٬۶۷۷نفر بوده‌است.

آثار تاریخی

    • مسجد ملک زوزن
    مسجد تاریخی زوزن مربوط به سال ۶۱۶هجری قمری است. از ساختمان اصلی این مسجد چند پایه و دو دیوار و سردری باقی‌مانده‌است و در کتیبه آن نیز تاریخ ۶۰۰ و ۶۱۰ هجری قمری قید شده‌است، این مسجد از لحاظ تزیینات و نگاره‌های خط کوفی مورد توجه قرار گرفته است؛ آثار باقی‌مانده این مسجد، معرف معماری و تزیینات قرن هفتم هجری قمری می‌باشند. ساختمان ایوان و اتاق‌ها و سایر ریزه کاری‌های هنری این بنا موجب شده‌است که مسجد زوزن در شمار زیباترین مساجد تاریخی قرن هفتم هجری قمری محسوب شود. این مسجد تحت شماره ۳۴۰ در شمار آثار تاریخی به ثبت رسیده‌است. در این بنا از کاشیهای لاجوردی و فیروزه‌ای به وفوراستفاده شده و از قدیمیترین بناه‌های ایرانی است که در تزیین نمای خارجی آن ازکاشیهای دورنگ استفاده شده‌است.

ثبت شهر تاریخی زوزن

آثار بدست آمده در شهر ویران شده زوزن مربوط به سدهٔ ۴ تا ۷ ه‍.ق است. این شهر در ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

منابع

  • «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.

خاطرات شما از سفر به زوزن (روستا) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.