شهراب (تفرش)

422

شهراب (تفرش)

شهراب ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است. جمعیت مردم این روستا اکثراً مقیم تهران می‌باشند و برای تع...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شهراب (تفرش)

شهراب (تفرش)

شهراب ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است.

جمعیت

مردم این روستا اکثراً مقیم تهران می‌باشند و برای تعطیلات آخر هفته، نوروز و تابستان به شهراب سفر می‌کنند. این روستا در دهستان کوه پناه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت ساکنین دائم ۴۷۱ نفر (۱۷۷خانوار) بوده‌است.

وضعیت جغرافیایی

شهراب در حدود ۲۰کیلومتری شمال فرمهین و ۱۵کیلومتری جنوب تفرش و ۱۵ کیلومتری غرب آشتیان قرار دارد. شهراب با مساحت حدود صد کیلومتر مربع در عرض ۳۴ درجه و ۳۵ دقیقه جغرافیایی و ۴۹ درجه ۵۵ دقیقه طول شرقی قرار دارد.

شهراب مرکز دهستان کوه پناه از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش است و در حد فاصل شهرهای تفرش (شمال)، آشتیان (شرق) و فرمهین (جنوب) قرار دارد.

روستای شهراب دارای ۳ محله ی بالادِه، میان دِه (یاندی)، پایین دِه (قلعه) می باشد.

در زمان کریم خان زند گروهی از درباریان شیراز به خاطر بی توجهی کریم خان زند به آن ها از شیراز به روستای شهراب نقل مکان کردند و در محله پایین دِه (قلعه) سکونت گزیدند. به عبارتی مردم محله ی پایین دِه ، اصالتاً شیرازی(پارسی)هستند. و بومی روستای شهراب نیستند و تنها مردم محله های بالا دِه و میان دِه(یاندی) بومی روستای شهراب هستند.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای شهرستان تفرش
  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به شهراب (تفرش) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.