ابره‌در

359

ابره‌در

ابره‌در روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است. این روستا از مناطق بسیار کهن نواحی مرکزی ایران بوده که قدمت آن را به بیش...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ابره‌در

ابره‌در

ابره‌در روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است.
این روستا از مناطق بسیار کهن نواحی مرکزی ایران بوده که قدمت آن را به بیش از اسلام تخمین می‌زنند.
قبرستان قدیمی روستا که در آن سنگ قبرهایی با قدمت بیش از ۸۰۰ سال وجود دارد و بقایای قلعه‌های قدیمی و حتی نام روستا و طوایف ساکن در آن همگی دلالت بر تاریخی بودن آن دارند.
مردمان این روستا از طوایف متعددی می‌باشندو به دو زبان فارسی (اصلی) وترکی تکلم می‌کنند.
در ماهنامهٔ فرهنگ مردم آمده‌است:
نام روستا از دو کلمه (ابره) به معنی آستر و رویه و (در) به معنی مکان و جا می‌باشد و اصطلاحاً به جایی اطلاق می‌شده‌است که در آنجا جولایی و کرباس بافی رواج داشته‌است می‌گویند در گذشته بسیار دور قریه‌ای آباد و پرجمعیت بوده که پس از حمله مغول به اطراف ساوه اینجا نیز به ویرانه‌ای مبدل شده‌است.
منطقه‌ای که در آن واقع شده‌است منطقه‌ای کوهستانی با آب وهوای معتدل و خاک حاصلخیز می‌باشد. شرایط مساعد آب و هوایی موجب شده انواع محصولات زراعی شامل گندم- جو- عدس- ماش- لوبیا- نخود و محصولات باغی شامل بادام- گردو- پسته- زرد آلو - و … در آنجا قابل کشت و پرورش می‌باشند همچنین عرصه‌های کوهپایه‌ای و مرتعی ابره در رویشگاه انواع رستنی‌های وحشی و حتی گیاهان دارویی مثل- والریان- سنبل الطیف- بو مادران- پنیرک- منداب- تاج الملوک- بارهنگ- خاکشیر- کاسنی- انواع شقایق وحشی شوکران شکر تیقال وحشی شوکران آتروپین قدومه و… است.
منابع آبی روستا، قنات- چشمه- و تعدادی چاه نیمه عمیق می‌باشد. از اماکن مقدس و زیارتی روستا می‌توان به قدمگاه شاهزاده قاسم- شاهزاده اسماعیل- شاه زاده حسین و محمد اشاره نمود که همگی منسوب به اهل بیت بوده و هر ساله پذیرایی مشتاقانی از مناطق مختلف می‌باشند. از مکانهای مقدس قبل از اسلام هم می‌توان به قلعه گبری اشاره کرد که الان فقط ویرانه‌ای از آن باقی مانده‌است.

جمعیت

این روستا در دهستان خرازان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر (۱۰۱خانوار) بوده‌است. روستای ابره در در بخش مرکزی شهرستان تفرش قرار دارد این روستا پس از خرازان و در مسیر خانک قرار گرفته‌است. روستای ابره در از قدیمی‌ترین روستاهای ایران به‌شمار می‌آید برج قلعه و قبرستان و امامزاده کشف شده در روستا گواه این مسئله می‌باشد. در این روستا اقوام اصیل سالیان سال سکونت داشتند و اقوامی نیز بعدها به این روستا مهاجرت کرده‌اند. روستای ابره در از نعمت کشاورزی و دامداری بهره‌مند می‌باشد اما کم‌آبی سالهای اخیر کشاورزی این منطقه را به چالش کشیده‌است. امامزاده محمد از نوادگان امام موسی کاظم در این روستا قرار دارد. از املاک مهم این روستا می‌توان به شاه آباد، کهریزنو، گلان، ارجین کشه، سبریزی، حیدراباد اشاره کرد.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به ابره‌در نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.