پهزیر

231

پهزیر

پهزیر،روستایی در ارتفاعات ۲۲۰۰متری از کوه خامی و در رشته کوه زاگرس و در شهرستان باشت از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در ایران اس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای پهزیر

پهزیر

پهزیر،روستایی در ارتفاعات ۲۲۰۰متری از کوه خامی و در رشته کوه زاگرس و در شهرستان باشت از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در ایران است.این روستای کم جمعیت اما دارای ویژگی های طبیعی و اقتصادی فراوانی است. در بخش های مرتفع تر این منطقه که در بین مردم محلی با نام بازِگَه شناخته میشود، یخچال های طبیعی فراوانی یافت میشود.همچنین در بخش های پایین تر و غربی این منطقه که با نام دوخَنی و رودرونه شناخته میشود ، گیاهانی نظیر درختان بلوط ،انجیر ،پسته وحشی ،انار ،توت ،شاهتوت ،تمشک و بوته های بلوبری و شالیزار های برنج به شدت یافت میشود.این منطقه سرشار از گونه های فراوان گیاهان دارویی نظیر آویشن و پونه و...میباشد. در این روستای کم جمعیت موسسه بوم گردی غریب وجود دارد که توسط شخصی به نام غریب توکلیان و پسرش اسماعیل توکلیان مدیریت میشود.این بوم گردی، سالانه بخصوص در حوالی عید نوروز ،با امکانات تفریحی و رفاهی زیادی نظیر برق خورشیدی و سوئیت های پنج ستاره ای با دیزاین محلی و طبیعت زیبا و بکر این منطقه و آواز کبک میزبان جهانگردان و کوهنوردانِ زیادی ازسراسر ایران و جهان میباشد.گردشگران در هنگام سفر به این طبیعت بکر و زیبا، باید مراقب خطرات حمله حیواناتی مانند گرگ ، خرس ، گراز ، پلنگ ، مار و خطر سقوط از مخروط افکنه های عظیم و صخره های مرتفع این منطقه باشند.

جمعیت

این روستا در دهستان کوهمره خامی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.


منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به پهزیر نگارش خاطره

  • یکشنبه, 12 آذر 1402

    به پهزیر زیبا حتما سفر کنید

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.