خیرآباد (تایباد)

735

خیرآباد (تایباد)

خیرآباد (تایباد)، روستایی از توابع بخش میان‌ولایت شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی ایران است. پیشینه در ابتدا در این مکان فقط یک...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خیرآباد (تایباد)

خیرآباد (تایباد)

خیرآباد (تایباد)، روستایی از توابع بخش میان‌ولایت شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی ایران است.

پیشینه

در ابتدا در این مکان فقط یک چاه عمیق و چند خانه گلی قرار داشت که چوپانان و کشاورزان از آن استفاده میکردند.به مرور زمان به علت وجود چاه عمیق وزمین‌های حاصلخیز مردم به این روستا مهاجرت کردند.حاج عبدالغفور نام این روستا را «خیرآباد» نامید چون این سرزمین را سرزمین خیر و برکت میدانست.

جمعیت

این روستا در دشت پل بند تایباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1392، جمعیت آن 4500 نفر (1100خانوار) بوده‌است. حوزه علمیه انوارالعلوم نیز با 800 طلبه علوم دینی در دو بخش خواهران و برادران در این روستا قرار دارد. مسجد جامع بزرگ روستا و همچنین حوزه علمیه انوارالعلوم از مکان‌های مشهور این روستا هستند که توسط حاج عبدالحکیم و حاج عبدالغفور رجبعلی زاده بنیان گذاری شده‌اند.

مردم

مردم این روستا بیشتر از مهاجران روستاهای ریزه، پشته و پلبند هستند. بعد از تاسبس این روستا به علت داشتن چاه عمیق و زمین‌های حاصلخیز مردم زییادی به این روستا مهاجرت کردند و این روستا هنوز هم جزو روستاهای مهاجر پذیر و در حال رشد است. عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی است وعمده محصولات کشاورزی این روستا خربزه،هندوانه،زعفران و گندم است.کشاورزی در این روستا از رونق خاصی بر خوردار است به طوری که محصولات کشاورزی این روستا از جمله خربزه و زعفران به سراسر کشور صادر میگردد.


منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به خیرآباد (تایباد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.