روستانشینی در شهرستان بروجن

208

روستانشینی در شهرستان بروجن

شهرستان بروجن، یکی از شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری است. این مقاله به روستانشینی و تاریخچه و تحولات آن در این شهرستان و منطقه اشاره دارد. همچنین شامل ف...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای روستانشینی در شهرستان بروجن

روستانشینی در شهرستان بروجن

شهرستان بروجن، یکی از شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری است. این مقاله به روستانشینی و تاریخچه و تحولات آن در این شهرستان و منطقه اشاره دارد. همچنین شامل فهرستی از روستاهای کنونی این شهرستان است.

روستانشینی

تاریخچه روستانشینی

شهرستان بروجن که در واقع همان منطقه تاریخی گندمانِ چهارمحالِ اصفهان است. گندمان یکی از چهار منطقه، چهارمحال است. این منطقه بواسطه منابع آب، ارتفاعات و دشت‌های حاصلخیز بزرگ در جوار غربی اصفهان، پتانسیل بالای استقرار روستانشینی را داشته‌است. همانطوری که در منابع تاریخی چهارمحال در واقع ناحیه‌ای روستانشینی از مجموعه اصفهان محسوب می‌شده‌است و به واسطه حاصلخیزی به هند کوچک ایران شهرت داشته‌است.گندمان مرکز این ناحیه یکی از بزرگترین روستاهای چهارمحال بوده‌است که هم‌اکنون به شهر تبدیل شده‌است. بروجن مرکز شهرستان بروجن، روزگاری تا دوره قاجاریه به عنوان بروجنِ گندمان شناخته می‌شد ولی هم‌اکنون بزرگترین شهر این منطقه و دومین شهر استان چهارمحال و بختیاری است.

ویژگی‌های روستاهای شهرستان بروجن

شهرستان بروجن هم‌اکنون بیش از ۳۰ روستا در حوزه خود دارد. برخی از روستاهای بزرگ همچون بلداجی، فرادنبه، سفیددشت و نقنه، این شهرستان در دوران جمهوری اسلامی به شهر تبدیل شده‌اند. روستاهای بروجن همچون روستاهای کل چهارمحال دارای ویژگی‌های مشخص می‌باشند:

  • جمعیت نسبتاً زیاد
  • وسعت زیاد
  • عدم وابستگی خانوارهای روستایی به ساختمان و روابط ایلی
  • تعداد زیاد واحدهای مسکونی
  • وابستگی به تولید زراعی
  • دامداری متکی بر زراعت
  • فعالیت در صنایع دستی بخصوص قالی بافی و…

بخش مرکزی

خاطرات شما از سفر به روستانشینی در شهرستان بروجن نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.