معرفی و اطلاعات کامل شهر بهاباد

8.3K

بهاباد

بهاباد مرکز شهرستان بهاباد، در منتهی‌الیه شرق استان و به فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد و ۸۰ کیلومتری شهر بافق، بر روی تپه ماهورهای بین دو رشته کوه با مخت...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر بهاباد

بهاباد

بهاباد مرکز شهرستان بهاباد، در منتهی‌الیه شرق استان و به فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد و ۸۰ کیلومتری شهر بافق، بر روی تپه ماهورهای بین دو رشته کوه با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۳۲ در جه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است.مقبره عالم اسلامی ملا عبدالله بهابادی در این شهر قرار دارد.

آب و هوا و اقلیم

بهاباد دارای آب و هوای نیمه خشک و متوسط بارندگی ۱۵۳٫۹ میلی‌متر در سال می‌باشد. در سمت غرب و جنوب دارای مناطق ییلاقی و خوش آب و هوایی است که در فصول بهار و تابستان تفریحگاه و استراحتگاه بسیاری از مردم مناطق دور و نزدیک می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا در مرکز ۱۴۰۱ متر است. این رقم در شمال دشت بهاباد کاهش می‌یابد و در جنوب در قله بن لخت به حدود ۳۰۰۲ متر می‌رسد. حداکثر درجه ثبت شده در منطقه ۴۵ درجه و حداقل تا ۲۰ درجه زیر صفر رسیده‌است.تنها رودخانه دائمی بهاباد رودخانه شور در منطقه جلگه، در شمال شهرستان جریان دارد. سرزمین‌های اطراف این رودخانه از نظر ژئو مور فولوژی پدیده‌ای کم‌نظیر برای مطالعه و بررسی دانشگاهیان و پژوهشگران رشته‌های جغرافیا و زمین‌شناسی می‌باشد.

ویژگی انسانی

بیشتر مردم آن به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و دین مردم، اسلام (شیعه) می‌باشد.گویش محلی مردم این منطقه بیشتر به گویش مردم استان کرمان نزدیک می‌باشد.به عنوان مثال به آخر کلمات خود حرف «او» اضافه می‌کنند مانند اینو به جای این و کوچکو به جای کوچک.از غذای محلی این شهر می‌توان نون کوتو را نام برد.

کشاورزی

از محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به گندم، جو، زیره، پسته، انگور، انار و اخیراً زعفران با کیفیت نسبتاً بالا نام برد. شهر بهاباد قدمتی دیرینه دارد و در تاریخ نقل شده‌است که در زمان مغول‌ها این شهر به کلی نابود شده و دوباره بازسازی شده‌است. این شهر یکی از شهرهای کویری ایران است که در حاشیه دشت لوت واقع شده ولی با این حال شهری سرسبز است.در قدیم انگور بهاباد بسیار معروف بوده‌است ولی اکنون بیشتر باغات این منطقه مربوط به پسته‌ است.آثار باستانی بموکانه واقع در این شهر موید قدمت سکونت بشر در این منطقه می‌باشد.

گردشگری

  • آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

منابع

  • http://www.bahabad.gov.ir/c/portal/layout?p_l_id=PUB.1462.5

خاطرات شما از سفر به بهاباد نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.