معرفی و اطلاعات کامل شهر شهرستان برخوار

6.1K

شهرستان برخوار

شهرستان بُرخوار یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان اصفهان است. این شهرستان در سال ۱۳۸۶ از شهرستان برخوار و میمه سابق، که اکنون شهرستان شاهین‌شهر و می...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر شهرستان برخوار

شهرستان برخوار

شهرستان بُرخوار یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان اصفهان است. این شهرستان در سال ۱۳۸۶ از شهرستان برخوار و میمه سابق، که اکنون شهرستان شاهین‌شهر و میمه نامیده می‌شود، جدا شد. مرکز این شهرستان، شهر دولت‌آباد می‌باشد.

بُرخوار نام یکی از شهرستانهای استان اصفهان می‌باشد که در مسیر جاده اصفهان-تهران واقع شده و مرکز این شهرستان شهر دولت‌آباد می‌باشد. نام قبلی آن بخش برخوار از توابع شهرستان برخوار و میمه بود.

پیشینه تاریخی

برخوار یکی از قدیمی‌ترین مناطق اصفهان و ایران محسوب می‌شود. نام این منطقه در کتاب‌های جغرافیایی مثل: نزهةالقلوب از حمدالله مستوفی و کتاب البلدان تألیف ابن واضح یعقوبی، صورة الارض نوشته ابن حوقل، کتاب المسالک و الممالک اثر ابن خردادبه آمده‌است.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهةالقلوب در وصف برخوار می‌گوید: «اصفهان، ولایتش هشت ناحیه است و چهار صد پاره دیه بیرون مزارع که داخل دیه‌ها باشد … پنجم ناحیت برخوار است سی ودو پاره دیه است، و دیه جز معظم قرای آن است، و این ناحیت را نیز آب از کاریزست و دیگر نواحی را آب از زنده رود، وبدین ناحیت بدیه جز بهمن بن اسفندیار آتش ساخته بود».

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان برخوار در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی برابر با ۱۲۲٬۴۱۹ نفر بوده‌است.

تقسیمات کشوری

این شهرستان به دو بخش، شامل هفت شهر، تقسیم شده‌است:

  • بخش مرکزی شهرستان برخوار:

نقاط شهری: دولت‌آباد (مرکزشهرستان)، خورزوق، دستگرد و سین

  • بخش حبیب آباد:
    • دهستان برخوار شرقی

نقاط شهری: حبیب آباد (مرکز بخش)، کمشچه، شاپورآباد

جمعیت

برابر با سرشماری سال ۱۳۹۵ هجری شمسی جمعیت این شهرستان ۱۲۲٬۴۱۹ نفر است که از این میان ۱۱۳٬۸۷۵ نفر در نقاط شهری و ۸٬۵۴۴ نفر در نقاط روستایی ساکن هستند.

جستارهای وابسته

  • استان اصفهان

منابع

  • اطلس جامع گیتاشناسی
  • مرکز آمار ایران

پیوند به بیرون

  • سایت فرمانداری برخوار

خاطرات شما از سفر به شهرستان برخوار نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.