معرفی و اطلاعات کامل شهر سیردان

7.4K

سیردان

سیردان یکی از شهرهای استان قزوین ایران است. این شهرمرکز بخش طارم سفلی در شهرستان قزوین قرار دارد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۱۰۲۴ نف...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی شهر سیردان

سیردان

سیردان یکی از شهرهای استان قزوین ایران است. این شهرمرکز بخش طارم سفلی در شهرستان قزوین قرار دارد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۱۰۲۴ نفر بوده‌است. مناطق دیدنی سیردان جنگل شامه دشت_ خرمابه_اخته_دربند_عینعین_چنار با قدمت هزار سال_واماکن مقدس مسجد جامع _ امامزاده یحیی و از مناطق تاریخی حمام قدیمی تکه سنگ‌های هزاران ساله و معدن زاج را میتوات نام برد سیردان دارای مناطق خوش آب و هوا و شهری سرسبز با مردمی خونگرم و مهمان نواز است.

جغرافیا: سیردان شهری کوهستانی در دامنه شمال شرقی کوه‌های شامادشت واقع شده‌است. طبق تقسیمات کشوری شهر سیردان مرکز بخش طارم سفلی از استان قزوین می‌باشد. این شهر تنها شهر منطقه طارم سفلی در مرز مشترک سه استان قزوین، زنجان و گیلان واقع گردیده. سیردان از شمال شرقی با شهرک کلج از شمال با روستای چلمبه و از جنوب غربی با روستای عمقین همسایه است.

آب و هوا: شهر سیردان دارای آب و هوای نیمه کوهستانی با زمستان‌های تقریباً سرد و تابستان‌های خنک می‌باشد. دمای هوا در زمستان گاهی به منفی هجده درجه سانتی گراد رسیده‌است. بادهای همیشگی و موسمی از سمت شمال شرقی در تمام طول سال محسوس است. از نکات مهم مسئله غروب روشن در این شهر است به‌طوری‌که تا ساعتی پس از غروب آفتاب نیز هوا کاملاً روشن می‌باشد.

مناطق گردشگری:

چناران کهن: دو چنار کهن چند صد ساله در بافت شهری سیردان موجود است. یکی با سن حدودی ۱۰۰۰ سال و دیگری با سن حدودی ۶۰۰ سال. قطر تنه اصلی چنار بزرگتر به ۵ متر می‌رسد. چنار بزرگتر، بزرگترین چنار با چتر پوششی کامل در ایران است. متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی‌های فراوان این دو چنار در آستانه خشکیدن واقع گردیده اند.

دره دربند:

دره دربند در جنوب شرقی سیردان واقع شده و از شهر سیردان تا کلج ادامه دارد. از این دره قزل رود می‌گذرد. این دره از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع جانوری غنی‌ترین منطقه طارم سفلی محسوب می‌شود. حیواناتی از قبیل کل و بز، پلنگ، هما، روباه، گرگ، خرس سیاه و … در این منطقه یافت می‌شود.

کار و پیشه:

مردم سیردان از دیرباز عمدتاً کشاورز و دامدار بوده‌اند. کشت سیر، عدس، لوبیا و … رونق بسیاری داشته و دارد. همچنین باغات گیلاس، آلبالو و گردو در سیردان وجود دارد.

مردم شناسی: مردم سیردان به ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و دین مردمان این مردمان اسلام و از مذهب شیعه جعفری می‌باشند.

هر ساله در ایام محرم و صفر مراسم پر شکوهی برای امام حسین برگزار می‌گردد که در منطقه بی‌نظیر است.

فرهنگ: از دیرباز سیردان دارای فرهنگ غنی و اصیلی بوده‌اند. این که از گذشته‌های دور سیردان در مرکزیت طارم بزرگ قرار داشته تأثیر به سزایی در ایجاد یک فرهنگ غنی و اصیل در این شهر داشته‌است، وجود مکاتبات و عالمان بی‌شمار خود دلیلی بر این سخن است. از عالمان سیردان می‌توان به آیت‌الله سردانی «سیردان» و حاج باقر سیردانی و از بزرگان و قدیمی‌های شهر سیردان می‌توان به مرتضی شیخ سیردانی که عمری درمسجد سیردان در روزهای تاسوعا وعاشورا به تعزیه می‌پرداخت می‌توان نام برد.

جستارهای وابسته

منابع

خاطرات شما از سفر به سیردان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.