آیت الله میبدی محور شکل‌گیری انقلاب در گرگان بود

آیت الله میبدی محور شکل‌گیری انقلاب در گرگان بود

598

آیت الله میبدی محور شکل‌گیری انقلاب در گرگان بود

گرگان - ایرنا - تاریخ نگار گلستانی با اشاره به نقش‌آفرینی آیت الله میبدی در شکل‌گیری جریانات انقلابی ضد رژیم طاغوت در "استرآباد" (منطقه وسیعی از استان گلستان کن...

آیت الله میبدی محور شکل‌گیری انقلاب در گرگان بود

گرگان - ایرنا - تاریخ نگار گلستانی با اشاره به نقش‌آفرینی آیت الله میبدی در شکل‌گیری جریانات انقلابی ضد رژیم طاغوت در "استرآباد" (منطقه وسیعی از استان گلستان کنونی) گفت: انسجام گروه‌های معتقد و حامی تفکرات انقلابی و اسلامی از ثمرات حضور ایشان در کنار مردم و بخصوص جوانان شمال ایران بود.

غلامرضا خارکوهی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت:‌ ایشان از سال ۱۳۵۶ شمسی دارای نقش برجسته در تحولات انقلاب منطقه شمال بود به نحوی که در بسیاری از برنامه‌های ضد طاغوتی به عنوان پیش قراول تظاهرات و راهپیمایی حضور داشت. 

وی گفت: حضور آیت الله میبدی در جریانات انقلابی علاوه بر ایجاد ترس در ماموران شاهنشاهی موجب دلگرمی و جان پناهی برای جوانان حامی انقلاب بود.

وی ادامه داد: حضور ایشان در راهپیمایی ها سبب شد تا مردم کوچه و بازار با عزم و اراده قوی تر در راه تحقق انقلاب و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد میدان مبارزه علیه طاغوت شوند.

این تاریخ نگار افزود: آیت الله میبدی شخصیتی با نفوذ در بین جوانان انقلابی استرآباد بود و علاوه بر وجهه مذهبی و دینی به عنوان یک فرد مصالحه گر و میانجی در بین مردم جایگاه والایی داشت و همواره اهالی منطقه برای حل اختلافات خانوادگی و حتی برخی دعاوی حقوقی به ایشان مراجعه می کردند.

خارکوهی، زندگی ساده و بی آلایش آیت الله میبدی در کنار سواد و جایگاه بالای علمی و اخلاق حسنه را از عوامل حسن شهرت و نفوذ زیاد ایشان عنوان کرد.

 وی ادامه داد: ‌آیت الله میبدی تاکید زیادی بر فراگیری آموزه های دینی داشت و افزون بر هزار نفر از روحانیون و طلاب منطقه از جمله شهیدمحمدعلی روحانی‌فرد از انقلابیون و مبارزان گلستان شاگرد وی بودند.

وی ادامه داد:‌ تجهیز مسجد جامع گرگان به کتابخانه با بیش از هزاران جلد کتاب در سال ۱۳۵۰ از جمله اقدامات ماندگار ایشان در راستای ترویج اندیشه و دانش بود که این مکان همچنان در ارایه خدمت به مردم، طلاب و دانشجویان منطقه فعال است. 

خارکوهی گفت: در حوالی ۱۳۳۰ و در زمان اوج دوران فعالیت حزب توده و کمونیست و گروه های ضددین در منطقه گرگان دشت، آیت الله میبدی با همراهی ۱۰ نفر از روحانیان اقدام به تشکیل جمعیت یاوران قرآن برای مقابله با این جریانات کرد که این گروه با فعالیت های مستمر نقش زیادی در حفظ و گسترش اسلام و جلوگیری از نفوذ افکار کمونیستی و القائات نهیلیستی (هیچ‌انگاری) در منطقه داشت.

 وی افزود: هر چند از این عالم وارسته کتابی به چاپ نرسیده اما یادداشت ها و مباحث فراوان ایشان بصورت کامل جمع آوری و آماده انتشار است.

 تاریخ نگار گلستان اظهار داشت: علاوه بر آن، حدود ۴ هزار ساعت سخنرانی ایشان در مباحث اخلاق و دین گردآوری شده که در صورت حمایت دستگاه های فرهنگی می تواند به منبع ارزشمندی برای بهره مندی دانشجویان و طلاب تبدیل شود.

 به گفته وی آیت الله میبدی همچنین توجه ویژه ای به حفظ انفال و طبیعت داشت به نحوی که در ۲۷ دیماه ۵۷ تنها یک روز پس از فرار شاه با صدور بیانیه ای هرگونه دست اندازی به جنگل های منطقه را ممنوع اعلام کرد و از مردم خواست برای حفظ طبیعت از دست اندازی به جنگل ها و قطع درختان اجتناب شود.

خارکوهی گفت: ایشان با تسلط به مباحث روز منطقه و دغدغه های منطقه گرگان و دشت با صدور این اعلامیه، جلو تخریب بیشتر جنگل ها و سوزاندن درختان به طمع بدست آوردن زمین زراعی را گرفت.

خارکوهی گفت: آیت الله میبدی در سال ۱۳۲۸ از یزد به منطقه استرآباد عزیمت کرد و پس از آشنایی با آیت الله مدرسی جلینی در منطقه ماندگار شد و پس از فوت آیت الله جلینی در سال ۳۲ مسوولیت اقامه نماز در مسجد جامع گرگان را بر عهده گرفت.

به گزارش ایرنا آیت‌الله سید محمدرضا طاهایی میبدی مدیر حوزه علمیه رضویه گرگان و از شاگردان آیات عظام خویی، سید محمود شاهرودی و میرزا عبدالهادی شیرازی دوشنبه گذشته در سن ۹۹ سالگی به علت بیماری و کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

مرحوم میبدی متولد سال ۱۲۹۹ شمسی در شهرستان میبد از توابع استان یزد بود.

آیت‌الله میبدی از چهره های تاثیرگذار مبارزات اجتماعی قبل از انقلاب گرگان و دشت بود و امضای وی در برخی اعلامیه‌های اعتراض آمیز مردم شمال کشور به یادگار مانده است.

وی در حماسه پنجم آذر ۵۷ گرگان نیز به همراه دیگر علمای این شهر در صف نخست راهپیمایی تاریخی مردم گرگان علیه رژیم طاغوت حضور داشت که در پایان عده ای خون خود را فدای مبارزه کردند.

مرحوم میبدی پیش از بیماری، علیرغم کهولت سن و مشغله تدریس ارتباط نزدیکی با اقشار مختلف مردم استان گلستان داشت.

در پی درگذشت آیت الله میبدی مسئولین و مقامات ارشد کشوری و استانی از جمله روسای قوه قضائیه و مقننه، وزیر اطلاعات، امام جمعه گرگان، استاندار گلستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت الله میبدی را تسلیت گفتند.

خاطرات شما از سفر به آیت الله میبدی محور شکل‌گیری انقلاب در گرگان بود نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.